El professor Vicent Baydal participa en el programa «La aventura del saber»

28/01/2021 | SCP

Vicent Baydal, professor de l’Àrea d’Història del Dret i de les Institucions de l’UJI, ha participat en el programa La aventura del saber (La 2, RTVE) dins de l’espai «La universidad responde».

Vicent Baydal, professor de l’Àrea d’Història del Dret i de les Institucions de l’UJI, ha participat en el programa La aventura del saber (La 2, RTVE) dins de l’espai «La universidad responde», on ha contestat la pregunta: «¿Cómo y cuándo nacieron las identidades nacionales?».

L’investigador ha explicat que les identitats nacionals són un producte de la contemporaneïtat (segles XVIII i XIX), encara que amb anterioritat es troben identitats etnohistòriques que diferenciaven les comunitats poblacionals per característiques culturals, lingüístiques, històriques o jurídiques. Per això, la major part dels grups etnohistòrics que trobem a Europa es van formar entre els segles XII i XVII. Amb l’aparició dels estats nació i democràcies liberals, ja en el segle XVIII, es van formar, sobre la base anterior, unes identitats col·lectives noves que tenien com a finalitat legitimar les noves estructures polítiques tractant de cohesionar la població al voltant d’uns trets col·lectius comuns.

Aquestes càpsules informatives de dos minuts de durada responen de forma senzilla qüestions complexes. «La universidad responde» trasllada l’esforç que realitza el personal investigador del col·lectiu científic universitari per fer una recerca connectada amb les necessitats de la societat en les diferents àrees de coneixement. El projecte ha sigut coordinat per la Conferència de Rectors i Rectores de les Universitats Espanyoles.

La universitat pública de Castelló ha participat en el projecte amb més de dues dotzenes de càpsules informatives que tracten temes relacionats amb l’energia, els residus, la traducció, els videojocs, la mediació policial, les identitats nacionals o l’Alzheimer, entre altres.