Investigadors de l’UJI obtenen un nou tipus de molècules que obri un gran ventall de possibilitats d’aplicació en qualsevol àmbit

02/12/2021 | SCP

Un equip d’investigadors de la Universitat Jaume I format per Susana Ibáñez, Cristian Vicent i Eduardo Peris, ha obtingut un nou tipus de molècules, que combina enllaços químics tradicionals (covalents, iònics), amb un nou tipus d’enllaç conegut com a «enllaç mecànic». Aquest tipus de molècula sense precedents consisteix en l’acoblament de dues molècules en forma de pinça (o «clip»), de manera que ambdues queden entrellaçades mecànicament, formant la nova estructura a la qual els autors han batejat com a «clipà» (clippane en anglès). «L’ús de tècniques analítiques avançades que combinen espectrometria de masses amb mobilitat iònica ha sigut fonamental, tant per a la identificació d’aquesta nova topologia molecular a nanoescala, com també per a comprendre el seu comportament», destaca el Dr. Cristian Vicent, del Servei Central d’Instrumentació Científica de l’UJI. La Dra. Susana Ibáñez, de l’Institut de Materials Avançats (INAM), assenyala que «al principi, no enteníem el comportament d’aquest tipus de molècula, perquè no imaginàvem que teníem un sistema unit per enllaços de tipus mecànic».

Aquest nou tipus de molècules s’emmarca en l’àmbit de les molècules enllaçades mecànicament (mechanically interlocked molecules, o MIMs). Cal recordar que l’any 2016, Jean-Pierre Sauvage, J. Fraser Stoddart i Bernard L. Feringa van rebre el premi Nobel precisament per les seues investigacions en aquest nou camp de la química. «Des del punt de vista conceptual és important perquè no sols hem obtingut una nova molècula, sinó que hem identificat un nou tipus de topologia amb un ventall de propietats que queden per descobrir», explica Eduardo Peris, catedràtic de Química Inorgànica, membre de l’INAM de l’UJI i director de l’equip.

Els resultats s’han publicat recentment en la reputada revista Angewandte Chemie International Edition, en un article que ha estat qualificat com a VIP (very important paper). Aquest article publicat ha tingut un gran ressò mediàtic en la comunitat científica. Així, s’han publicat ressenyes sobre els clipans en la prestigiosa revista Science, en el butlletí divulgatiu de la Royal Society of Chemistry (RSC), Chemistry World, així com en Chemistry Views, que és el butlletí que destaca els resultats assolits per membres de les societats europees de química.

El treball, que segons explica Peris s’emmarca en la tasca d’investigació bàsica, qüestiona el concepte mateix de molècula, perquè en fixar-se un vincle mecànic que impedeix la separació dels dos components que formen el clipà «qüestiona si parlem d’una o de dues molècules, perquè fins ara parlàvem de molècula com a entitat d’àtoms enllaçada per enllaços covalents –que comparteixen electrons– i no mecànics».

«El fet que aquesta molècula no es poguera imaginar fins ara obri un ventall de possibilitats amplíssim, amb aplicacions que avui som incapaços d’imaginar en qualsevol camp», explica Peris. Així, el treball realitzat per l’equip de l’UJI planteja noves opcions en la recerca per a la seua aplicació en qualsevol àmbit, des de la nanomedicina fins a l’enginyeria o l’emmagatzemament d’energia, entre molts altres.