La Fundació Hospital Provincial, la Diputació i la Universitat Jaume I sumen esforços per a fer realitat la creació de l’Institut d’Investigació Sanitària de Castelló

29/11/2021 | SCP

La Universitat Jaume I ha acollit divendres 26 de novembre de 2021 una jornada d’investigació en homenatge al catedràtic d’Anatomia Patològica de l’Institut Valencià de Patologia Jerónimo Forteza, que ha posat en relleu la importància de comptar amb estructures investigadores que permeten unir esforços des de la sanitat assistencial, el món acadèmic i els organismes de gestió com l’Institut d’Investigació Sanitària de Castelló, un projecte impulsat des de la Fundació Hospital Provincial i la Diputació de Castelló amb la col·laboració de la Universitat Jaume I de Castelló.

Durant la inauguració, la rectora de l’UJI, Eva Alcón, ha destacat l’aposta de «diferents organitzacions castellonenques involucrades en la recerca contra el càncer per a sumar sinergies que ens permeten situar-nos a l'avantguarda científica en investigació biomèdica» i, en concret, ha comentat «la creació d'un institut de recerques sanitàries acreditat per l'institut Carles III».

Alcón ha recordat que recentment s’ha desenvolupat una Unitat de Teràpies Avançades per a fàrmacs innovadors i de precisió i que el compromís institucional al voltant d’aquest objectiu «ja està sent positiu i ens permet sumar esforços per a fomentar la recerca científica i tècnica en un àmbit estratègic com el de la biomedicina i la salut».

Per la seua banda, el president de la Diputació de Castelló, José Martí, ha assegurat que «totes les entitats implicades tenim el ferm propòsit de posar-lo en marxa i fer-lo realitat, perquè el que hem viscut durant la pandèmia ha evidenciat la importància de la investigació biomèdica i sanitària». Martí espera que l’Institut d’Investigació Sanitària de Castelló siga «prompte» una realitat i que «arribe al nivell de compromís, dedicació i resultats de la figura a què avui es rendeix homenatge, l’investigador valencià Jerónimo Forteza».

El director general d’Investigació i Alta Inspecció Sanitària, Javier Burgos, ha indicat que «la cooperació és fonamental en investigació» i ha tramès el suport de la Generalitat Valenciana a aquests tipus d’iniciatives que promouen una investigació orientada a millorar el benestar de la societat. El director de la Fundació Hospital Provincial, Carlos Ferrer, ha destacat la figura del doctor Jerónimo Forteza per «la seua generositat i entrega als altres» i especialment pel treball d’investigació i aportacions a l’estudi del càncer al llarg de la seua vida professional».

Per últim, el catedràtic de Fisiologia del Departament de Medicina de l’UJI, Juan Vicente Sánchez, en nom del vicerector d’Investigació i Transferència, Jesús Lancis, qui no ha pogut assistir a la inauguració, ha destacat «l’esforç realitzat des de la universitat pública de Castelló per a concentrar sinergies al voltant de la investigació oncològica i la implicació de totes les entitats per a fer realitat un projecte que servirà per  a impulsar la investigació en aquest àmbit en Castelló».

En aquesta línia, l’oncòloga i doctora honoris causa de l’UJI Ana Lluch ha explicat durant la conferència «El paper de la investigació en el càncer», que ha servit per a obrir la jornada, la importància de la biologia molecular en l’avanç dels estudis sobre el càncer, que ha permès que actualment s’aplique una oncologia de precisió. En la seua opinió, «els instituts són fonamentals per a avançar en la investigació perquè fan possible la col·laboració entre el personal clínic i l’investigador, i sense investigació, no hi ha futur», ha comentat.

Durant la seua intervenció, Lluch ha comentat que el càncer és un problema sociosanitari per l’alta incidència de la malaltia, que en Europa és la segona causa de mort perquè «com que no comptem amb un programa de prevenció en atenció primària, no hem pogut disminuir la seua incidència», ha assegurat. Malgrat això, ha destacat que la taxa de supervivència de les persones amb aquesta malaltia ha augmentat entre un 65-70%.

Ha explicat que es tracta d’un problema econòmic per l’alt cost dels tractaments, la farmacologia que es prescriu i l’encariment del procés de diagnòstic, i que actualment els assajos clínics, amb un alt cost econòmic, estan en mans de la indústria, que disposa del pressupost per a portar-los a terme. A més, ha comentat que també es tracta d’un problema assistencial, perquè les decisions sobre cada cas les han de prendre equips multidisciplinaris.

L’oncòloga ha destacat el paper de la biologia molecular en els avanços per a la realització de tractaments més personalitzats. «Hem passat -ha dit- de l’oncologia del microscopi a l’oncologia molecular», que ens ha permès conèixer les alteracions de la malaltia i practicar una oncologia de precisió, adaptada a la situació de cada pacient, «perquè més no és millor: hem de conèixer la biologia per a plantejar diverses aproximacions terapèutiques».

Per últim, Lluch ha destacat el gran descobriment que ha suposat la immunoteràpia, que ha afavorit el pas «del màxim possible al mínim necessari» i l’aplicació de tractaments més personalitzats. Pel que fa al nou institut de Castelló, la doctora honoris causa de l’UJI ha recomanat, com a integrant de l’Institut d’Investigació Sanitària de València, treballar en la captació de fons europeus, fomentar la col·laboració entre centres públics i també privats, realitzar assajos clínics, estretir la separació entre investigació bàsica, clínica i serveis sanitaris i comptar amb un comitè científic extern que assessore en les línies d’investigació.

Imatges de la jornada