L’UJI desenvolupa una interfície per a equips de robots submarins amb capacitat de manipulació i simulació realista prèvia

26/10/2021 | SCP

El desenvolupament del programari s'ha realitzat en els projectes TWINBOT i H2020 El-Peacetolero, i ha estat validat en condicions reals en el Centre de Recerca en Robòtica i Tecnologies Subaquàtiques de la Universitat Jaume I (CIRTESU).

Un equip investigador del Laboratori de Sistemes Interactius i Robòtics de la Universitat Jaume I de Castelló ha desenvolupat un programari que permet controlar a distància robots submarins amb capacitat de manipulació de forma més eficaç, ja que ofereix una interfície gràfica per ordinador i simulació realista prèvia. La nova tecnologia esmena, en el context dels escenaris subaquàtics, la manca que existeix en els sistemes de simulació i interfícies 3D realistes que possibiliten el control remot de tasques en robots manipuladors mòbils autònoms i teleoperats.

L'ús de robots en escenaris perillosos és indispensable especialment davant situacions provocades per accidents, foc, fum, radiació o aigües profundes, on és quasi impossible accedir de manera presencial. El nou programari enriqueix la realitat rebuda des del robot localitzat en l'entorn perillós i la unifica amb informació 3D extreta mitjançant tècniques d'intel·ligència artificial. Amb això s'aconsegueix una realitat mixta de gran utilitat per als usuaris.

El sistema permet representar l'estat dels robots en l'entorn 3D, en obtenir-se dades reals respecte a la posició del vehicle i del braç manipulador, així com de la informació rebuda de les càmeres i els sensors. La interfície d'usuari incorpora un sistema de simulació realista per a experimentar les funcions amb robots i telemetria simulada abans d'interactuar amb els sistemes reals. Amb això s'aconsegueix una major eficàcia en les tasques executades pel robot, garantint la seguretat de les persones en aquesta mena de situacions.

El nou programari permet aconseguir robots submarins capaços de manipular, obeir les ordres de l'operador humà i simular els efectes d'accions robòtiques abans que es produïsquen; al mateix temps enriqueix la informació oferida a l'usuari, afavoreix la supervisió de la tasca i millora la seguretat de les intervencions. Entre els seus avantatges està el d'oferir una major precisió en la manipulació i control de robots en escenaris adversos o perillosos.

Els principals sectors que es poden beneficiar amb aquesta nova tecnologia són els vinculats a la robòtica cooperativa (e.g. indústria 4.0), els entorns submarins, radioactius o perillosos per a la salut humana a causa de foc i fum, així com la recerca en seguretat i telecomunicacions. L'equip investigador busca acords específics i posteriorment de llicència amb empreses per al desenvolupament i adaptació de la tecnologia a aplicacions concretes.

El desenvolupament d'aquesta interfície d'usuari ha estat realitzat durant l'execució del projecte TWINBOT i ha estat validat en condicions reals (amb dos vehicles G500) en el Centre de Recerca en Robòtica i Tecnologies Subaquàtiques de la Universitat Jaume I de Castelló (CIRTESU). El programari també ha estat millorat i adaptat a entorns industrials i hospitalaris durant el primer any del projecte europeu H2020-ElPeacetolero.