Investigadors d'Espanya i el Brasil desenvolupen compostos bioactius per a inactivar el SARS-CoV 2 i altres patògens oportunistes

08/10/2021 | SCP

Els microorganismes patògens (bacteris, fongs i virus) representen un greu problema de salut pública que requereix el desenvolupament de materials avançats i noves tecnologies capaces d'inactivar patògens oportunistes, reduint així el risc d'infecció i transmissió.

Un equip internacional, dirigit pel professor Juan Andrés, integrat per personal investigador i tecnòleg de la Universitat Jaume I de Castelló, del Centre del Desenvolupament de Materials Funcionals (CDMF) de la Universitat Federal de Sao Carlos, de la Universitat de Sao Paulo, i de la Universitat de Campinas al Brasil ha desenvolupat i fabricat compostos bioactius formats per fosfat de plata, Ag3PO4 (AP)/polipropilè (PP), aplicant un mètode simple.

Aquest compost mostra una activitat antibacteriana elevada (contra Staphylococcus aureus i Escherichia coli); activitat antifúngica (contra Candida albicans), i inactiva el virus SARS-CoV-2, responsable de la pandèmia de COVID-19, per contacte superficial. D'una banda, s'ha millorat el mètode de síntesi per a l'obtenció del semiconductor, AP, que es va mesclar amb el polímer PP per a obtenir el compost actiu. Els resultats de la investigació han sigut publicats en la revista The Journal of Physical Chemistry B.

Els assajos sobre l'acció biocida d'aquest material davant de bacteris, fongs i virus han sigut realitzats per investigadors que treballen directament en l'àrea de la salut. A més de la producció i aplicació del material, en el desenvolupament de la investigació han sigut fonamentals els resultats obtinguts per càlculs i simulacions quàntiques, utilitzant mètodes i tècniques avançades de la química teòrica i computacional, per a proposar el mecanisme d'acció d'aquest material altament biocida, basat en la formació d'espècies oxidants produïdes en la superfície del compòsit.

Aquests compostos tenen potencial per a una varietat d'aplicacions tecnològiques pel seu ampli espectre d'activitat biocida, com ara en la fabricació d'embalatges, teixits i equips de protecció, així com per al tractament de superfícies. La tecnologia subjacent basada en aquest compost pot considerar-se com una innovació per a protegir els éssers i evitar la contaminació, transmissió i proliferació del SARS-CoV-2 i patògens.

Article:

«Bioactive Ag3PO4/Polypropylene Composites for Inactivation of SARS-CoV‑2 and Other Important Public Health Pathogens». Journal of Physical Chemistry B.