L'ITC i l'UJI progressen en l'estudi de nous recobriments avançats a través del projecte FORGE

14/02/2021 | SCP

L'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC) i la Universitat Jaume I de Castelló (UJI) estan treballant des del mes de novembre passat en el projecte europeu FORGE: «Development of novel and cost-effective coatings for high-energy processing applications», finançat per Programa Europeu Horitzó 2020 en el marc de la Convocatòria Leardership in Enabling and Industrial Technologies sota la referència 958457-FORGE. El principal objectiu del projecte és desenvolupar nous materials de revestiment per a un futur industrial sostenible. FORGE, que acaba de llançar la seua pàgina web amb tota la informació i avanços, està coordinat per l'empresa italiana MBN NANOMATERIALIA SPA i compta amb 13 participants de diferents països europeus. En general, FORGE pretén proporcionar un nou marc basat en el coneixement per a dissenyar materials de composició complexa, dissenyats «a mida» i amb la combinació requerida de propietats, entre les quals destaquen duresa, suavitat, tenacitat, impermeabilitat als gasos i/o resistència a la corrosió, adaptats per a satisfer les necessitats específiques actuals i futures en un entorn de processament industrial intensiu d'energia.

Els avantatges que poden oferir aquests nous materials són, per exemple, proporcionar elevades prestacions a un substrat que no les tinga per si mateix, així com la millor capacitat i facilitat de reparació d'un sistema amb recobriment, tant en cost com en aplicació. A més, aquests nous materials tindrien una alta capacitat de detecció de la seua pròpia degradació mitjançant la incrustació de fases amb petjades d'emissió de llum específiques en un recobriment multicapa, entre altres funcionalitats.

I és que, segons s'explica en la web de FORGE, a causa de la relativament baixa rendibilitat dels actius que s'experimenta en moltes indústries d'ús intensiu d'energia en comparació amb, per exemple, la indústria aeroespacial o fins i tot la del petroli i el gas, la fabricació dels components amb materials resistents suposa un elevat cost econòmic, la qual cosa fa inviable el seu ús. Per contra, l'aplicació de revestiments amb elevades prestacions en punts clau permetria prolongar la vida útil dels components afectats a un cost comparativament baix. Si s'especifica la ubicació dels recobriments aplicats (per exemple, en les canonades i en els components d'intercanvi de calor per a combatre les forces erosives), els costos globals del sistema poden minimitzar-se, en comparació amb el tractament de tot el sistema.

FORGE també optimitza la metodologia d'aplicació dels revestiments, la qual cosa permetrà als usuaris disposar d'opcions de rehabilitació de l'equipament, evitant així modificacions de major envergadura en els principals punts de servei. El projecte també contempla establir noves opcions de disseny prioritàries per a les noves generacions d'equips. D'aquesta manera, FORGE contribueix a millorar l'assequibilitat i la sostenibilitat de les indústries europees que fan un ús intensiu de l'energia a través d'un enfocament de cicle de vida cap a les especificacions tècniques de materials i sistemes, la qual cosa els permet intensificar la producció i introduir nous processos amb menys emissions de CO2, augmentant la resistència als problemes de fragilització, corrosió/erosió i reduint els costos totals de la vida útil dels equips i instal·lacions industrials.

L'ITC i la Universitat Jaume I hi participen com a socis que treballen des del sector ceràmic. La seua activitat se centra a definir els requisits dels materials refractaris i aïllants que formen part dels forns de cocció de rajoles ceràmiques, per a millorar-los mitjançant l'aplicació de recobriments avançats, i posteriorment testar-los en un entorn real industrial.

Web del projecte: https://www.forge-project.eu/consortium