L’UJI licita per 120.000 euros un nou parc solar fotovoltaic per a autoconsum La instal·lació, integrada en l’estratègia per fer front a l’emergència climàtica, cobrirà el 56% de la demanda energètica de dos edificis i de les pistes esportives adjacents

23/09/2020 | SCP

La Universitat Jaume I (UJI) ha tret a licitació pública el nou parc solar fotovoltaic per a autoconsum d’electricitat amb un pressupost màxim de 120.927,40 euros a fi d’impulsar l’estalvi energètic, reduir emissions d’efecte hivernacle i avançar cap un campus més sostenible. Aquesta infraestructura, integrada en l’estratègia institucional per fer front a l’emergència climàtica, cobrirà al voltant del 56% de la demanda total d’energia de dos edificis i de les instal·lacions esportives adjacents.

El plec de condicions de contractació preparat per l’Oficina Tècnica d’Obres i Projectes (OTOP) preveu que l’empresa adjudicatària s’encarregue del subministrament, muntatge, posada en marxa i legalització del sistema de generació d’energia fotovoltaica per a consum propi. S’ha planificat la col·locació de 304 panells fotovoltaics amb una potència instal·lada total de 101 kilowatts (kW) a les cobertes dels edificis d’ampliació de la Facultat de Ciències de la Salut i dels vestuaris contigus, com explica el tècnic responsable, Luis Vellón.

Aquesta nova infraestructura incrementarà la generació d’electricitat amb la font renovable solar a l’UJI i sumarà la seua producció a altres instal·lacions ja existents. En 2017 es va finalitzar el parc solar fotovoltaic de la Facultat de Ciències de la Salut, amb 81,6 kilowatts (kW) de potència instal·lada, el qual cobreix el 25% del consum d’electricitat de l’edifici, segons les xifres obtingudes en 2018. Aquesta instal·lació s’ampliarà amb 87 kW més en la tercera fase de l’edifici i es convertirà en el parc solar fotovoltaic d’autoconsum més gran amb una potència total instal·lada de 168,6 kW.

L’UJI disposa d’altres parcs solars fotovoltaics de menor capacitat: el primer es va finalitzar en 2004 al sostre de l’edifici TC de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals (ESTCE) i, progressivament, es van incorporar instal·lacions a Espaitec I i II i a l’edifici  d’Investigació II. A més a més, també hi ha en funcionament panells solars tèrmics d’alta eficiència a diversos espais del campus universitari.

El Vicerectorat de Campus i Vida Saludable, sota el lideratge de Rafa Mayo, va estar el promotor del grup de treball participatiu per la sostenibilitat i contra el canvi climàtic per tal d’afrontar la emergència climàtica, declarada pel Consell de Govern en octubre de 2019. En paral·lel, també a principis d’enguany, es va posar en marxa un altra comissió per a assolir la implantació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides, presidit per la vicerectora d’Estudiantat i Compromís Social, Inmaculada Rodríguez.

El 20% de la demanda elèctrica amb energia solar en 2030

La licitació del nou parc solar fotovoltaic es desenvolupa en el marc d’aquesta estratègia institucional davant l’emergència climàtica en l’horitzó de 2022, tot integrant la nova realitat de la pandèmia causada per la COVID-19. De fet, la universitat pública de Castelló de la Plana aspira a cobrir la seua demanda elèctrica amb un 20% de fonts renovables en 2030 perquè, com afirmava el vicerector Rafa Mayo, «l’UJI ha de ser un dels primers espais des d’on impulsar polítiques i accions en defensa del medi ambient per al benestar actual de la nostra comunitat universitària i també en benefici de les generacions futures». «Ja som un referent en sostenibilitat, però hem de continuar avançant a tots els nivells per poder ser exemple de com implementar aquestes polítiques per a altres entitats, tant de l'àmbit públic com privat», argumentava Mayo.

Per la seua banda, el vicerector d’Investigació i Transferència, Jesús Lancis, subratlla que aquest compromís en la gestió del campus amb criteris vinculats amb els ODS també va acompanyada «d’una aposta decidida per la investigació en matèria d’eficiència energètica, sostenibilitat, canvi climàtic, salut i noves tecnologies, entre les quals destaca la intel·ligència artificial, amb la finalitat d’incrementar el coneixement científic fonamental per a la innovació i l’avanç cap a una societat més sostenible i saludable».

La comissió presidida per Rafa Mayo està formada per representants dels quatre centres de l’UJI, del PAS, l’estudiantat, de l’associació Comunitat UJIxPlaneta, del Seminari Interdisciplinari d’Investigació en Canvi Climàtic, de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) del Servei de Comunicació i Publicacions (SCP), com també el tècnic de gestió ambiental de l’UJI, Javier Calbo, i el director de l’Oficina Tècnica d’Obres i Projectes (OTOP), José Roger.

Altres dels compromisos de l’UJI sorgits d’aquest grup de treball, a més a més del relatiu a les energies renovables, han estat la preparació d’un pla per limitar les emissions de CO2 responsables de l’escalfament global causades per la mobilitat i, alhora, afavorir els desplaçaments sostenibles; l’aposta per evitar els envasos d’un sol ús com també la minimització en la generació de residus i l’increment del reciclatge o el foment de la sensibilització, la comunicació i la formació en matèria ambiental i climàtica de la comunitat universitària.