El personal investigador de l’UJI destaca el valor afegit que aporta a l’equip la realització de projectes europeus

26/07/2020 | SCP

El personal investigador que ha intervingut en les diferents sessions de la jornada «Investigació europea a l’UJI» ha valorat positivament la seua participació en un projecte europeu, perquè permet als equips d’investigació conèixer altres maneres de treballar, crear una xarxa de contactes amb científics i científiques, tant de la seua especialitat com d’altres afins o complementàries, i explicar per diferents canals de difusió la tasca que realitzen i els beneficis que aporta a la societat.

El Vicerectorat d’Investigació i Transferència i el Projecte de Cultura Científica i Ciència Ciutadana de l’UJI, en col·laboració amb la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació del Servei de Comunicació i Publicacions, han desenvolupat durant aquesta setmana unes jornades virtuals de presentació dels projectes que han obtingut finançament del Programa Horitzó 2020 de la Unió Europea. En les jornades, s’ha donat difusió a 26 projectes vinculats a les àrees d’Humanitats, Ciència i Enginyeria dels Materials, Informàtica, Ciències de la Salut i Ciències Experimentals. D’aquesta manera, els assistents han pogut conèixer de primera mà el plantejament i resultats d’aquestes recerques.

Els investigadors i investigadores han destacat la importància d’incloure els diferents actors de la cadena de valor dels productes o la tecnologia que es desenvoluparà per tal de validar el valor real de la investigació i perquè hi haja un retorn més ràpid d’aquesta. En aquest sentit, han assenyalat que comptar amb empreses o usuaris finals és un requisit fonamental en les convocatòries.

Així mateix, ha afegit que un altre dels aspectes clau a l’hora d’abordar els projectes és la comunicació i difusió del treball que es realitza i dels resultats i aplicacions obtinguts, per la qual cosa recomanen comptar amb un soci que es dedique a aquesta tasca, amb el suport dels diferents serveis de comunicació de les institucions, entitats o empreses que formen part del projecte. Són conscients que la comunicació cap a la societat és una responsabilitat ètica i social que forma part de la seua tasca com a investigadors i investigadores.

D’altra banda, els diferents responsables dels projectes H2020 de l’UJI també han posat en relleu la professionalització que hi ha en la preparació dels projectes europeus, per la qual cosa han instat les universitats a enfortir les seues plantilles per tal de donar suport en qüestions que van més enllà dels aspectes tècnics de l’àmbit d’investigació, com ara el càlcul dels impactes de la investigació o la cerca de socis, i han agraït el suport que els han prestat les Oficines de Projectes Europeus i Internacionals de l’UJI i la FUE, i l’Oficina de Cooperació en Investigació i Desenvolupament Tecnològic.

Durant la inauguració de les jornades, la rectora de l’UJI, Eva Alcón, ha recordat que «la recerca és un pilar fonamental per a la transformació social i econòmica i mereix més atenció». Per això, ha reivindicat la necessitat de «disposar d’un pressupost sòlid i estable, que afavorisca la incorporació de recursos humans i compte amb un sistema àgil de gestió que no ofegue en burocràcia el personal investigador».

Per a la primera autoritat acadèmica, l’activitat investigadora «és clau perquè l’UJI se situe entre les millors universitats del món en els principals rànquings universitaris» perquè els resultats i l’augment de fons aconseguits «ens han d’encoratjar per a seguir millorant» i, a més de créixer en el nombre d’accions finançades, «cal cercar la col·laboració amb altres actors, com són les pimes i les grans empreses, altres administracions o instituts tecnològics».

Més informació sobre els projectes al Butlletí H2020: https://www.uji.es/com/investigacio/docs/butlleti-h2020/

Vídeos de les sessions

Inauguració a càrrec de la rectora de l'UJI, Eva Alcón, i presentació de projectes vinculats a les Humanitats: ETHNA SYSTEM, LARCHER i SMART (video a Youtube)

Projectes de l’àmbit de la Ciència i Enginyeria dels Materials: UNCORRELATED, PEROXIS, SUN2CHEM, DROP-IT, A LEAF, NO-LIMIT, MAESTRO, YPACK, DREAM i REMEB (video a Youtube)