Brasil produeix teixits amb propietats antivirals impregnats d'un compost desenvolupat pel Centre de Materials Funcionals i la Universitat Jaume I de Castelló

17/07/2020 | SCP

El compost ha demostrat una efectivitat del 99,9% contra el SARS-CoV-2.

Empreses tèxtils del Brasil han iniciat la producció i comercialització de teixits tractats amb les nanopartícules de plata i sílice desenvolupades pels grups d'investigació del Centre de Materials Funcionals (CDMF) i el Laboratori de Química Teòrica i Computacional (QTC) de la Universitat Jaume I, en col·laboració amb l'empresa Nanox Tecnologia, que proporcionen als nous teixits propietats antibacterianes, antifúngiques i antivirals amb una efectivitat del 99,99%.

L'equip investigador ha publicat en la plataforma internacional de pre-prints bioRiXv l'article «Ag nanoparticles-based antimicrobial polycotton fabrics to prevent the transmission and spread of SARS-CoV-2» en el qual demostren que l'ús d'una solució aquosa de nanopartícules de plata mesclada amb un aglutinant a base d'acrílic en teixits de policotó és eficaç com a antimicrobià i presenta una alta durabilitat en relació amb els cicles de rentada.

Les proves realitzades han evidenciat que el teixit és efectiu per a inhibir el virus SARS-CoV-2, i els patògens Staphylococcus Aureus, Escherichia coli i Candida Albicans. Una altra de les característiques diferencials d'aquests teixits és la prevenció d'infeccions creuades causades per patògens, com ara bacteris i fongs oportunistes, responsables de l'empitjorament de COVID-19 i altres tipus de virus.

«Aquest compost híbrid és capaç de combinar dos efectes quàntics: l'efecte plasmònic de la plata a escala nano i la separació adequada entre els nivells energètics del semiconductor. Aquesta sinèrgia catalitza reaccions químiques en cadena que donen lloc a la formació de radicals lliures responsables de la destrucció per contacte d'aquests microorganismes», explica el professor Juan Andrés, director del Laboratori QTC de l'UJI.

A més, el teixit no causa al·lèrgies ni processos de fotoirritació. Les avaluacions dermatològiques es van realitzar al principi i al final de l'estudi, o quan va haver-hi alguna indicació de positivitat o reacció adverses i els resultats indiquen que poden considerar-se hipoal·lergògens i dermatològicament segurs, segons la Guia ANVISA per a la seguretat dels productes cosmètics.

«El compost desenvolupat amb aquestes propietats innovadores i la seua posterior funcionalització en cotó i altres materials ha generat una nova tecnologia que està revolucionant la indústria tèxtil per a la fabricació de teixits, tant sintètics com naturals, per a la protecció, transmisió i erradicació de la pandèmia», explica el director de tecnologia i innovació de Nanox, Gustavo Simões. «L'avantatge d'aquest compost i de la tecnologia desenvolupada és que té una durabilitat de dos anys, suporta la pressió i la temperatura», afig el director del CDMF, el professor Elson Longo.

Fins ara, el nou teixit està sent fabricat per, almenys, cinc empreses tèxtils i el cost addicional d'aquesta tela especial comparada amb una sense protecció s'incrementa en un 5%. La demanda actual se centra en la producció de bates de laboratori, mascaretes i equips de protecció personal per a professionals de la salut, encara que hi ha altres col·lectius, com el de missatgeria i distribució de mercaderies, que també han mostrat el seu interès. Així mateix, s'estan desenvolupant les aplicacions d'aquests nous compostos i materials en la indústria ceràmica i els sectors agroquímics de Castelló.

Article

Ag nanoparticles-based antimicrobial polycotton fabrics to prevent the transmission and spread of SARS-CoV-2. Guilherme C. Tremiliosi, Luiz Gustavo P. Simoes, Daniel T. Minozzi, Renato I. Santos, Daiane C. B. Vilela, Edison Luiz Durigon, Rafael Rahal Guaragna Machado, Douglas Sales Medina, Lara Kelly Ribeiro, Ieda Lucia Viana Rosa, Marcelo Assis, Juan Andrés, Elson Longo, Lucio H. Freitas-Junior

doi: https://doi.org/10.1101/2020.06.26.152520

Recurs d'imatge teixit-anti-covid-19 index

Teixit anti COVID-19

El desenvolupament del material ha comptat amb la col·laboració de la Universitat Jaume I de Castelló i l’ICB-USP i el CDMF del Brasil.

Recurs d'imatge sintesi-nous-materials index

Nanomaterials anti SARS-CoV-2

La trajectòria del Laboratori de Química Teòrica i Computacional el posiciona com a centre de reconegut prestigi internacional per a la generació de noves tecnologies.

Recurs d'imatge mascara-respiratoria index

Màscara respiratòria

Les nanopartícules de sílice i plata afegides a la màscara havien sigut desenvolupades per un equip de recerca del CDMF del Brasil i l'UJI.