L'ITC ofereix formació gratuïta online en economia circular

12/05/2020 | SCP

L'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC) suma esforços en temps de pandèmia perquè professionals de sectors productius, especialment construcció i moble, estudiantat universitari i professorat puguen accedir gratuïtament a diverses eines formatives per a l'impuls de l'economia circular.

L'ITC treballa des de fa anys en diversos projectes d'I+D+i vinculats a l'economia circular. Precisament, aquesta és una de les seues principals línies de recerca estratègica. Segons expliquen fonts de l'Àrea de Sostenibilitat del centre, «treballem de manera molt activa en el disseny i desenvolupament de processos i productes que tinguen en compte els principis de l'economia circular i la sostenibilitat, basats en l'eficàcia en l'ús de recursos, models de negoci, eines de càlcul i simbiosi industrial, entre altres».

Amb la finalitat d'ajudar els sectors productius, estudiantat universitari i professorat per a dotar-se de formació i informació en aquest camp, l'ITC ha participat en la creació d'un completíssim material formatiu al qual es pot accedir de manera gratuïta, registrant-se en la web: https://www.katche.eu.

«L'enorme avantatge d'aquest material és que hem recopilat, analitzat i tractat tota la informació sobre economia circular que avui dia està dispersa i és generalista, i l'hem adaptat als sectors industrials del moble i la construcció, encara que pot ser perfectament apta per a altres sectors. A més, sobre la base de les necessitats transmeses per empreses i centres de formació, hem desenvolupat una sèrie d'eines molt pràctiques per a la identificació, mesura i presa de decisions», diuen les autores.

«Creiem que la pandèmia global causada per la COVID-19 ha posat de manifest, entre moltes altres coses, l'efecte directe de les nostres activitats sobre el medi ambient i s'ha evidenciat la necessitat de fer les coses de manera molt diferent, més col·laborativa i amb menys recursos. D'altra banda, aquesta situació també ha creat espai per a la reflexió i oportunitat de reciclatge professional; per això, l'ITC suma esforços per a aconseguir encaminar la societat cap a aquest àmbit», expliquen.

Aquests continguts van dirigits tant a estudiantat i professorat com a professionals de la indústria, encara que també s'hi inclouen continguts bàsics per al públic en general, i se centren, especialment, en el desenvolupament sostenible i circular de productes i serveis. Es tracta d'un material formatiu orientat a desenvolupar competències en el disseny circular i sostenibilitat, amb un enfocament multidisciplinari i modular.

El curs online és un MOOC compost per microaprenentatges agrupats en vuit mòduls teòrics i set eines pràctiques d'accés online i material descarregable; més de 50 casos d'estudi analitzats i exemples i un centre de recursos per a continuar aprenent. És d'accés virtual, en anglès i totalment gratuït, amb registre previ en la web, on a més es pot obtenir tota la informació i contacte sobre les seues accions i iniciatives.

Tots els materials formatius ha estat desenvolupats en el marc del projecte europeu KATCH_e https://www.katche.eu, en el qual ha participat activament l'ITC i ha estat co-finançat per la Comissió Europea a través del programa Erasmus Plus. Així mateix, l'ITC posa a la disposició de les empreses els seus serveis per a assessorar-los en la posada en marxa de línies de treball que els ajuden a orientar la seua activitat cap a les principals línies de treball en matèria de medi ambient, sostenibilitat i economia circular.