L'UJI se situa en el lloc vuitè dels centres espanyols en recerca segons la darrera actualització del rànquing CYD

28/04/2020 | SCP

La nova presentació de resultats del rànquing CYD 2019 realitzat per la Fundación Conocimiento y Desarrollo situa la Universitat Jaume I de Castelló vuitena en l'àmbit de la recerca entre els 73 centres espanyols analitzats, on aconsegueix la qualificació d'alt rendiment en set dels nou indicadors, com són publicacions altament citades; nombre de postdoctorats; l’escàs nombre de professorat sense trams d’investigació, el nombre de fons externs d’investigació liquidats o l'impacte normalitzat de les publicacions del seu personal docent i investigador. A més, obté la qualificació de mitjana en captació de fons externs per a recerca, publicacions interdisciplinàries i nombre mitjà de trams de recerca.

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, afirma que «l’excel·lent resultat de l’activitat investigadora de l’UJI en aquesta nova presentació del rànquing de la Fundació CyD és fruit de la tasca desenvolupada pel personal investigador i els grups d’investigació de l’UJI, que també s’ha traduït en un augment de la captació de fons europeus en els últims anys. Aquests resultats ens indiquen que cal mantenir el suport institucional a la recerca, amb accions com el Pla de Promoció de la Investigació». Alcón subratlla que el fet que la Universitat Jaume I se situe com a vuitena millor universitat pública espanyola per la seua dimensió investigadora «és una fortalesa que hem de potenciar per a transferir aqueix coneixement a la societat i convertir-nos en un pol de retenció i captació de talent».

En la dimensió d’«Ensenyament i aprenentatge», la universitat pública castellonenca destaca especialment en taxa de graduació, rendiment i èxit en els estudis de grau; i en el nombre d'estudiantat d'altres comunitats autònomes en els estudis de màster. En l'àmbit de «Transferència del coneixement», l'UJI manté una posició intermèdia en aspectes com els recursos externs privats obtinguts, el nombre de les patents obtingudes pel professorat, el nombre d'spin-off creades els últims tres anys o el percentatge de publicacions citades en patents internacionals.

Quant a la dimensió de «Contribució al desenvolupament regional», l'UJI destaca en l'obtenció d'ingressos regionals i se situa en la mitjana respecte a pràctiques en empreses de la regió i en el nombre de publicacions en les quals existeix participació d’algun autor o autora vinculat a una empresa regional. En la dimensió «Orientació internacional», la Jaume I ocupa una posició destacada en el percentatge de màsters impartits en un idioma estranger, i una posició intermèdia en el percentatge de graus impartits en un idioma estranger; professorat estranger, tesis doctorals internacionals o publicacions en col·laboració amb personal investigador internacional.

En la seua sisena edició, el rànquing CYD incloïa 68 universitats més cinc addicionals per les quals només s’ofereixen indicadors bibliomètrics i de patents. Havia incorporat una nova àrea de coneixement (Enginyeria de Materials) i havia actualitzat les dades de 10 àmbits (Biologia, Física, Enginyeria Informàtica, Enginyeria Civil, Enginyeria Elèctrica, Enginyeria Industrial, Enginyeria Mecànica, Enginyeria Química, Matemàtiques i Química) a l’eina en línia que permet accedir a 23 àmbits de coneixement. Dotze d'aquests àmbits s'han presentat al llarg de les cinc edicions anteriors del rànquing CYD: Economia, Empresarials, Història, Medicina, Psicologia, Sociologia, Treball Social, Odontologia, Farmàcia, Infermeria, Educació i Ciències Polítiques.

Metodologia

El rànquing CYD permet identificar els nivells de rendiment en 36 indicadors d’àmbit institucional i en fins a 36 per àmbits de coneixement, tots construïts amb variables relatives a la grandària de la universitat. Els resultats dels indicadors per universitats s'actualitzen anualment. Els àmbits de coneixement s'actualitzen en cicles de 2 o 3 anys i es defineixen a partir de l'agregació de títols acadèmics.

Els indicadors s'agrupen en cinc dimensions (Ensenyament i Aprenentatge, Recerca, Transferència de Coneixement, Orientació Internacional i Contribució al Desenvolupament Regional) i el seu rendiment relatiu s'expressa en tres trams. Les dades incloses en el rànquing CYD provenen de diverses fonts amb l'objectiu de possibilitar una àmplia informació: dades facilitades per les mateixes institucions, dades del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, dades bibliomètriques, publicacions indexades en la base de dades Web of Science i de la base de dades EPO-PATSTAT sobre patents.

Pàgina web del rànquing: https://www.rankingcyd.org/