Una investigació de l’UJI, seleccionada com a referent en el lideratge de dones científiques La revista ACS Omega destaca l’estudi coordinat per la professora i investigadora del Grup d’Òptica Gladys Mínguez Vega, una de les cinquanta dones escollides dedicades a la ciència

01/04/2020 | SCP

Una investigació de la Universitat Jaume I (UJI) ha estat seleccionada com a referent en el lideratge de dones científiques. La revista ACS Omega ha elaborat un primer número digital per a fer una col·lecció especial d’aportacions de científiques, les contribucions de les quals han estat recollides per la publicació. L’article escollit ha estat coordinat per la professora del Departament de Física i investigadora del Grup de Recerca en Òptica (GROC-UJI) Gladys Mínguez Vega, qui és una de les cinquanta dones escollides per aquesta iniciativa.

L’estudi de l’UJI triat per aquest especial Women at the Forefront of Chemistry aborda la millora de l’eficiència en la fabricació de punts quàntics de carboni fluorescents mitjançant irradiació làser, amb els quals, posteriorment, es realitzen imatges de fluorescència de cèl·lules epitelials sanes i canceroses. Aquest treball -realitzat en col·laboració amb l’Institut de Nanomaterials de la República Checa, l’Institut Nacional de Ciència i Tecnologia Industrial Avançades de Japó i el Grup de Síntesi Orgànica de l’UJI- està signat per Carlos Doñate Buendía, Rafael Torres-Mendieta, Alexander Pyatenko, Eva Falomir, Mercedes Fernández Alonso i Gladys Mínguez Vega.

La revista ACS Omega publica aquest especial de científiques a l’avantguarda de la química perquè en 2020 es compleix el 25è aniversari  de la Plataforma d’Acció de Beijing de l’ONU, el model més avançat per aconseguir la igualtat de gènere al món i el vintè aniversari de la resolució 1325 del Consell de Seguretat de les Nacions Unides sobre dones, pau i seguretat. I, d’aquesta manera, es pretén reduir la bretxa de gènere en les matèries conegudes com STEM (science, technology, engineering, mathematics), on les dones estan infrarepresentades, com mostra l’últim informe She figures 2018, de la Comissió Europea.

El Grup d’Investigació GROC-UJI, de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals (ESTCE) està molt agraït per aquest reconeixement i, especialment, per poder participar en aquesta iniciativa, la qual «resulta molt interessant per a donar visibilitat al treball de les dones científiques a fi de crear referents  pròxims que animen les noves generacions de dones a estudiar carreres STEM», assevera Gladys Mínguez Vega, també membre de l’Institut Universitari de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT).

Aquesta publicació especial d’ACS Omega ha comptat amb la col·laboració de la professora Luisa Torsi, de la Universitat de Bari Aldo Moro (Itàlia), qui argumenta en l’editorial del número: «Amb aquesta selecció de 50 dones científiques brillants d’arreu del món, esperem inspirar altres dones, i també homes, per a pensar en la química i les matèries STEM en les quals tothom pot contribuir profitosament». Alhora, Torsi apunta que també volen «animar aquells que es troben en posicions de presa de decisions per tal de posar en marxa accions concretes destinades a accelerar el tancament de la bretxa de gènere en la investigació i la innovació».

El Grup de Recerca en Òptica de l’UJI centra la seua activitat en el control de la llum per a millorar els sistemes d’adquisició d’imatge i la síntesi de nanomaterials per a la promoció de nous processos industrials i el desenvolupament de noves tecnologies sanitàries.

Enllaç a l’article de l’UJI seleccionat:

Enllaç a l’especial Woman in Stem