Detecten el consum de cannabinoides sintètics entre menors internats en centres de la Comunitat Valenciana

23/04/2020 | SCP

El Grup d'investigació TXP de la Universitat CEU Cardenal Herrera (CEU UCH) de Castelló, en col·laboració amb el Grup d'Investigació de Química Analítica en Salut Pública i Medi Ambient, de l'Institut Universitari de Plaguicides i Aigües de la Universitat Jaume I (UJI), ha publicat un estudi sobre la detecció del consum de cannabinoides sintètics en menors residents en centres d'internament de la Comunitat Valenciana. L'equip, liderat pels doctors Gonzalo Haro, professor del Departament de Medicina i Cirurgia de la CEU UCH, i María Ibáñez, de l'UJI, ha analitzat 667 mostres d'orina en 127 menors procedents de 5 centres de menors infractors, detectant metabòlits de cannabinoides sintètics en orines de 6 menors. Les conclusions d'aquest estudi han sigut publicades en la revista científica internacional Journal of Pharmaceutical and Biomedical Analysis.

El consum de cannabinoides sintètics és una realitat cada dia més freqüent en l'atenció en addiccions. Els menors d'edat poden consumir aquestes substàncies enfront del cànnabis orgànic, a causa de la seua més fàcil adquisició, sota cost i dificultat en el seu control, perquè no es detecten en els controls ordinaris de cànnabis. En les anàlisis, realitzades mitjançant cromatografia líquida acoblada a espectrometria de masses d'alta resolució, es van aconseguir detectar els principals metabòlits dels cannabinoides sintètics UR-144 i XLR-11 en sis dels menors participants.

Efectes i detecció del consum

Abel Baquero, un dels autors d'aquest article i professor de la CEU UCH de Castelló, emfatitza que «aquests menors desconeixien les conseqüències a curt termini del seu consum a nivell neurològic, respiratori, cardiovascular o psiquiàtric». Aquestes repercussions s'han constatat en anteriors publicacions del grup d'investigació TXP de la CEU UCH, com la detecció a Espanya del primer cas de psicosi catatònica induïda per cannabinoides sintètics a nivell mundial. La intervenció en aquests problemes requereix, en la majoria d'ocasions, de tractament especialitzat en unitats per al tractament d'addiccions.

Baquero ressalta també que «els efectes nocius del consum a llarg termini són avui dia encara desconeguts, per l'aparició cada vegada més freqüent de nous cannabinoides sintètics que substitueixen als anteriors, però també per la seua major potència sobre els receptors cerebrals cannabinoides». A més, «hem de tenir en compte que passen desapercebuts, perquè les manifestacions inicials del consum simulen els símptomes comuns de qualsevol addicció: irritabilitat, canvis d'humor, agressivitat, etc. No obstant això, no poden detectar-se amb les anàlisis convencionals».

Consum i reincidència

El professor de la CEU UCH Gonzalo Haro, director del Grup d'investigació TXP, destaca que «la detecció del consum de cannabinoides sintètics en centres de menors infractors ha de considerar-se com a greu, ja que aquests menors utilitzen aquestes substàncies perquè no siguen detectades durant els permisos, desconeixent les importants conseqüències que aquestes drogues poden tenir en la seua salut física i mental, fins i tot augmentant el risc de reincidència en delictes relacionats amb el consum de substàncies que els puguen portar de nou a aquests centres o ja d'adults a presó».

Referent a això, l'estudi de la CEU UCH de Castelló i l'UJI conclou amb la necessitat d'implementar estratègies de prevenció i tractament del consum de cánnabis sintètic, així com la formació necessària entre els professionals d'aquests centres per al tractament del consum. Per a Haro seria recomanable que les autoritats responsables d'aquests centres, dependents de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, «tinguen en compte que la solució no és retirar els permisos als menors, perquè són necessaris per al seu re-integració en la societat, sinó ajudar-los a deixar el consum de cannabinoides sintètics a través de programes de prevenció i tractament».

L'equip que ha realitzat l'estudi està integrat pels investigadors David Fabregat, María Ibáñez, Juan Vicente Sancho i Félix Hernández, de la Universitat Jaume I; Abel Baquero, investigador del Grup TXP i professor del Departament de Medicina i Cirurgia de la CEU UCH de Castelló; i Gonzalo Haro, director del Grup TXP, professor de Salut Mental en el Grau en Medicina de la CEU UCH de Castelló i responsable del programa de patologia dual greu de l'Hospital Provincial de Castelló.

Més informació sobre l'article «Investigation on the consumption of synthetic cannabinoids among teenagers by the analysis of cereal blends and urine samples», publicat en Journal of Pharmaceutical and Biomedical Analysis:

DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpba.2020.113298