El sistema de seguretat per a escalfadors de gas desenvolupat per investigadors brasilers i espanyols es presentarà en el Congrés Nacional de l'Argentina

24/03/2020 | SCP

El prototip desenvolupat pel CDMF i l'UJI té un sistema compost per un sensor de monòxid de carboni i una clau de tall de gas.

Investigadors del Centre per al Desenvolupament de Materials Funcionals (CDMF) del Brasil realitzaran una demostració del prototip d'escalfador d'aigua que utilitza un sistema amb sensor de monòxid de carboni (CO) acoblat a un mecanisme automàtic de tall de flux de gas en el Congrés Nacional de l'Argentina.

El sistema és el resultat d'un projecte de recerca i innovació realitzat per aquest centre en col·laboració amb el Grup de Química Teòrica i Computacional de la Universitat Jaume I de Castelló, liderat pel catedràtic de Química Física Juan Andrés Bort, per al desenvolupament de sensors electrònics que eviten la intoxicació per monòxid de carboni, gas natural (GN) i gas envasat (GE).

El personal investigador ha estat convidat a realitzar la demostració en el congrés argentí pel diputat federal Eduardo Bali Bucca, qui havia referenciat el treball de recerca per a fonamentar un projecte de llei a l'Argentina que proposa l'obligatorietat d'instal·lar en els espais públics sensors de gasos tòxics i explosius que compten amb un mecanisme de tall de gas.

La demostració de l'equip estarà a càrrec de Miguel Ponce, professor de la Universitat Nacional de Mar del Plata (UNMdP) i investigador del CDMF, i d'Elson Longo, professor del Departament de Química de la Universitat Federal de São Carlos (DQ - UFSCar) i director del CDMF. El prototip presentat serà instal·lat en un escalfador per l'empresa Rheem. Fruit de tots aquests treballs de recerca, innovació i desenvolupament serà l'obtenció de diferents patents Internacionals (el Brasil, l'Argentina i Espanya).

L'activitat estarà oberta al públic i comptarà amb la presència de legisladors argentins, representants de l'organisme regulador de gas al país (ENARGAS), familiars i víctimes d'accidents amb intoxicació per CO, així com investigadors i autoritats relacionades amb el tema. També s'espera la participació dels ministres de Ciència i Tecnologia i de Relacions Exteriors de l'Argentina.

En opinió de l'investigador Miguel Ponce, l'audiència «hauria d'ajudar en l'aprovació de l'obligatorietat de sistemes de seguretat en escalfadors comercialitzats a l'Argentina», on es registren, cada any, al voltant de 250 morts i 2.000 intoxicacions per CO.

El projecte que va conduir al desenvolupament del prototip ha comptat amb el suport de diverses agències de desenvolupament, com la Fundació de Suport a la Recerca de l'Estat de São Paulo (FAPESP), el Consell Nacional per al Desenvolupament Científic i Tecnològic (CNPq) del Brasil i el Consell Nacional de Recerques Científiques i Tècniques (CONICET) de l'Argentina.

A més de Ponce i Longo, també participen en el treball investigadors associats amb el CDMF, com Juan Andrés, professor de la Universitat Jaume I (UJI), les recerques del qual relacionades amb aquest projecte de col·laboració internacional són finançades pel Pla Propi de Recerca de l'UJI, la Generalitat Valenciana i el Ministeri de Ciència, Innovació, i Universitats del Govern d'Espanya, Alexandre Zirpoli Simões, professor de la Universitat Estatal Paulista (UNESP) i Leandro Rocha, investigador postdoctoral en UFSCar.

Foto 1: Juan Andrés Bort, Eduardo Bucca, Elson Longo i Miguel Ponce

Foto 2: Fotografia de grup