Els professors Sergi Selma i Reis Lloría de l’UJI guanyen el Premi d’Investigació Etnològica Vicent Pau Serra que atorga l’Ajuntament de Castelló de la Plana

02/03/2020 | SCP

Els professors Sergi Selma i Reis Lloría, docents del Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura, i membres del Grup d’Investigació EPiCS (Educació, Patrimoni i Investigació en Ciències Socials) han guanyat el Premi d’Investigació Etnològica Vicent Pau Serra atorgat per l’Ajuntament de Castelló de la Plana.

El treball d’investigació guanyador en aquesta edició de 2020 duu per títol «Aprenem del passat, eduquem el futur. El patrimoni etnològic de Castelló de la Plana», i el jurat ha valorat la temàtica plantejada com a «interessant i necessària per a la ciutat», alhora que destaca «que es tracta d’un contingut rellevant, molt detallat i que no es trobava enlloc fins ara».

La investigació ha permès identificar primer i estudiar després un voluminós i divers conjunt de patrimoni etnològic disseminat pel terme municipal i la mateixa ciutat de Castelló de la Plana. El treball realitzat permetrà la posada en valor i la difusió al conjunt de la ciutadania d’un valuós patrimoni cultural que sovint és desconegut o passa desapercebut als ulls de la gent.

A més, la intencionalitat clara dels autors ha sigut la realització de propostes didàctiques que permeten destacar l’ús formatiu que aquest llegat patrimonial té com a eina i font de treball en el món de l’educació formal (escoles, instituts i, fins i tot, perquè no, la universitat), però també en els àmbits de l’educació no formal vinculada al museu i els centres d’interpretació de la ciutat.

«Aprenem del passat, eduquem el futur. El patrimoni etnològic de Castelló de la Plana» aposta per l’educació patrimonial com a recurs didàctic per a treballar els continguts curriculars de les ciències socials a l’ensenyament. I no s’ha d’oblidar que els elements i espais etnològics formen part destacada del nostre patrimoni cultural i, per tant, sovint ajuden a perfilar les nostres senyes d’identitat i de pertinença. L’objectiu final del treball és poder aconseguir una ciutadania del futur més compromesa, solidària i respectuosa amb el seu entorn i el seu patrimoni cultural.