Els professors de l’UJI Eduardo García-Verdugo i Santiago Luis coordinen un llibre de la Royal Society of Chemistry sobre la «química en flux»

04/03/2020 | SCP

Els catedràtics de Química Orgànica de la Universitat Jaume I Eduardo García-Verdugo i Santiago V. Luis Lafuente han coordinat la publicació de Flow Chemistry. Integrated Approaches for Practical Applications [Química en flujo. Aproximaciones integradas para alcanzar aplicaciones prácticas], una obra editada per la Royal Society of Chemistry, la secció dedicada a la Química de la Royal Society britànica, dins de la sèrie de llibre dedicats a les àrees i contribucions més rellevants de la Química Verda i Sostenible (Green Chemistry).

El títol recentment publicat (en la versió impresa, ja que la versió electrònica va aparèixer a finals de l’any passat) és un llibre de més de 540 pàgines al que han contribuït més de 40 autors i autores en 17 capítols diferents, que pertanyen a algunes de les institucions acadèmiques més rellevants en aquest camp com el Massachussets Institute of Technology (MIT), la Universitat de Tokyo, el CSIR de L'Índia, l’Institut Europeu de Membranes, el Fraunhofer Institute, la Universitat de Cardiff, Tsinghua University i altres centres acadèmics de primer nivell, així com a centres d’investigació d’empreses capdavanteres en l’àmbit mundial en el sector químico-farmacèutic com Janssen, Synthelia o Eli Lilly.

Ja en 2010, la Royal Society of Chemistry (RSC) va demanar als investigadors de l'UJI que actuaren com a editors per a l'elaboració d'un llibre sobre la química en flux que es titulava Chemical Reactions and Processes under Flow Conditions [Reaccions i processos químics en condicions de flux]. A causa de l'èxit aconseguit per aquesta publicació, la Royal Society of Chemistry va contactar de nou amb ells perquè actuaren com a editors d'un nou llibre que recollís els avanços realitzats en aquest camp durant l'última dècada i que posara el focus en el seu potencial per a aconseguir aplicacions pràctiques a escala industrial.

El treball en flux representa un dels processos actuals fonamentals encaminats a reduir l'impacte mediambiental dels processos químics. Encara que es tracta d'una aproximació que s'ha utilitzat de manera habitual en la indústria química que treballa amb grans volums, com la indústria del refinament de petroli o les indústries petroquímiques, l'extensió d'aquesta aproximació, d'una manera general, als sectors relacionats amb la química fina (indústria farmacèutica, agroquímica, cosmètica, etc) ha requerit un esforç notable de recerca que, a més, ha necessitat la col·laboració dels investigadors acadèmics i els que provenen del món industrial. El llibre editat per Eduardo García-Verdugo i Santiago V. Luis Lafuente reuneix tots dos mons i resumeix els principals avanços realitzats en aquesta última dècada amb l'objectiu d'elaborar una eina essencial (la química en flux) que permeta aconseguir l'obtenció de productes químics a escala industrial d'una manera més sostenible.