Els beneficis de la psicoteràpia són menors en nens i adolescents amb depressió que en adults

27/03/2020 | SCP

Els efectes beneficiosos de la psicoteràpia són menors entre la població infantil i adolescent amb símptomes de depressió que quan aquesta teràpia s'aplica en l'edat adulta. Els efectes del mètode de tractament són lleugerament majors per als adults joves, però no hi ha diferències clares en l'efecte de la teràpia entre adults de mitjana edat i adults majors, segons es desprèn de les recerques realitzades per un grup internacional d'investigadors i investigadores dirigit pel professor Pim Cuijpers, de l'Àrea de Psicologia Clínica en la Vrije Universiteit Amsterdam publicat en la web de la revista científica JAMA Psychiatry i amb la participació, entre altres, de la Universitat Jaume I de Castelló.

Des d'una perspectiva clínica i científica, és important conèixer l'efecte de les psicoteràpies per a la depressió en les diferents etapes de la vida. En els últims quaranta anys s'han realitzat recerques sobre l'efecte de les psicoteràpies en nens, adolescents, adults i persones de la tercera edat, però la recerca realitzada aquests últims anys en l'àmbit europeu, especialment en les etapes infantil i adolescent, aporta les dades necessàries per a conèixer l'estat d'aquesta qüestió a Europa, ja que fins ara només es tenien dades de l'àmbit nord-americà, quan les recerques sobre persones adultes o majors són parelles entre tots dos continents.

Soledad Quero, professora de l'Àrea de Personalitat, Avaluació i Tractaments Psicològics i coautora del treball al costat del professor Cuijpers, assegura que «en combinar les bases de dades i mètodes del grup dirigit pel professor Cuijpers, podem investigar els efectes de les psicoteràpies en la depressió al llarg de la vida i esbrinar possibles diferències en els efectes». «D'aquesta manera —explica la investigadora del Laboratori de Psicologia i Tecnologia (LabPsiTec)— també pot examinar-se si les psicoteràpies per a la depressió tenen efectes similars al llarg de la vida, i hem observat que les teràpies entre els joves tenen menys probabilitats de ser efectives i es necessita millorar clarament les psicoteràpies en nens i adolescents».

Segons la seua opinió, és important estudiar els efectes de les teràpies en els diferents grups d'edat per diverses raons, entre les quals destaca la de seleccionar el millor tractament segons l'edat: «Les diferències que hem trobat entre els grups són importants per a informar els professionals d'aquest àmbit sanitari sobre el potencial dels tractaments en els diferents grups d'edat. Els nostres resultats poden proporcionar una guia per a seleccionar el tractament més adequat per a cada pacient tenint en compte el rang de la seua edat».

Les depressions en la població infantil i adolescent sovint es desenvolupen per primera vegada durant aquest període i el tractament adequat pot prevenir que es convertisquen en cròniques. Per això, en opinió de la investigadora castellonenca, es necessita investigar de manera urgent «mètodes de tractament millorats perquè la medicació té poc efecte i generalment no es recomana a causa d'un possible major risc de pensaments suïcides». La professora de la universitat pública de Castelló reconeix que hi ha pocs estudis sobre el tractament de la depressió a Espanya i Europa i anima la comunitat investigadora perquè els duguen a terme, per tal que els professionals sanitaris en l'àmbit de la psicoteràpia puguen oferir els millors tractaments als seus pacients.

Per a elaborar aquest estudi s'han emprat com a font quatre bases de dades bibliogràfiques principals (PubMed, PsychINFO, Embase i Cochrane) en les quals s'han buscat assajos que compararen psicoteràpia amb condicions de control fins a gener de 2019 en tots els grups d'edat. El grup de recerca ha examinat més de 16.000 registres i 2.608 articles de text complet, entre els quals s'incloïen 366 assajos que abastaven més de 36.000 pacients.

Estudi: https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/article-abstract/2762981