26/02/2020 | SCP

La Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) del Servei de Comunicació i Publicacions de la Universitat Jaume I de Castelló de la Plana ha aconseguit la renovació de la seua acreditació com a membre de la Xarxa d’Unitats de Cultura Científica i de la Innovació de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) dependent del Ministeri de Ciència i Innovació.

La FECYT ha reconegut la tasca en difusió de resultats de la investigació i en formació en comunicació científica desenvolupada per l’equip de la UCC+i de la Universitat Jaume I (UJI), una unitat creada en setembre de 2011 i adscrita al Servei de Comunicació i Publicacions (SCP) de la universitat pública. Aquest quart reconeixement consecutiu de la UCC+i, vàlid fins a desembre de 2021, ha sigut valorat des dels vicerectorats de Planificació, Coordinació i Comunicació i d’Investigació i Transferència de l’UJI, així com des del Projecte de Cultura Científica i Ciència Ciutadana.

La UCC+i de l’UJI està integrada per periodistes especialitzades en comunicació científica i compta amb el suport de l’Àrea de Relacions Informatives, de les unitats d’Audiovisuals i Xarxes Socials i de l’assessora lingüística, així com d'altres àrees i unitats del Servei de Comunicació i Publicacions, on s'integra. La seua activitat s’ha centrat, principalment, en la difusió dels resultats de la investigació, la formació del personal docent i investigador en àmbits com ara la comunicació científica, les eines innovadores de divulgació en l’entorn digital o la Responsible Research and Innovation (RRI).

Durant aquests deu anys i mig d’existència, la UCC+i de l’UJI ha posat en marxa diversos projectes, aconseguint finançament extern, per tal d’aproximar la ciència a la ciutadania; innovar en la comunicació científica transmèdia i promoure la identitat digital de la comunitat investigadora de l’UJI amb el projecte Àgora Digital o potenciar les narratives dels videojocs i la gamificació amb la iniciativa Have Fun, totes dues accions finançades per convocatòries de cultura científica de la FECYT. Alhora, ha dut a terme treballs de recerca en l’àmbit de la RRI, un dels quals està centrat en la difusió de la recerca sobre Alzhèimer, i en col·laboració amb els parcs científics de la Comunitat Valenciana i amb ajudes econòmiques de la Generalitat Valenciana.

Altres projectes de la UCC+i  han sigut la realització de vídeos de vocabulari científic, on el personal investigador ha participat definint termes científics relacionats amb la seua àrea de coneixement, el qual també ha comptat amb la col·laboració de l’alumnat del Grau de Comunicació Audiovisual de l’UJI; l’edició d’audiovisuals dels grups d’excel·lència investigadora, la creació d’un canal de vídeos en Youtube de contingut científic o la formació del nou personal investigador en el programa de formació transversal de l’Escola de Doctorat. Actualment, aquesta unitat participa en la coordinació del Living Lab Planeta Debug, una iniciativa interdisciplinària que aborda el canvi climàtic des dels videojocs, la cocreació i l’art, cofinançada per la Fundació Daniel i Nina Carasso.

Des de la UCC+i i en col·laboració amb el Vicerectorat d’Investigació i Transferència, es va impulsar la constitució del Seminari Interdisciplinari d’Investigació en Canvi Climàtic, integrat per més d’un trentena de grups de recerca, el qual va fer possible la creació de l’Observatori de Canvi Climàtic de Castelló, que va aconseguir el patrocini de l’empresa de gestió ambiental Fobesa, del Grupo Gimeno.

A més a més, la UCC+i edita trimestralment un butlletí amb les notícies científiques més destacades del campus; elabora vídeos de patents i, entre altres accions, ha produït el programa Una finestra a la ciència en VoxUJI Ràdio.

Més informació: https://www.uji.es/serveis/scp/ucc/