L'empresa spin-off del CSIC Bioinicia comercialitza la primera màscara biodegradable

04/12/2020 | SCP

Bionicia, empresa spin-off del Centre Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), ha llançat la primera màscara biodegradable amb una eficàcia de filtració bacteriana superior a un 92% i de filtració d'aerosols major a un 85%, que protegeix el medi ambient, ja que es biodegrada com a matèria orgànica. A més, l'empresa revertirà part dels beneficis de la venda de la màscara als projectes de recerca i desenvolupament que realitza el CSIC.

El desenvolupament dels filtres antivirals biodegradables per a la fabricació de màscares de protecció ha estat liderat per l'Institut d'Agroquímica i Tecnologia d'Aliments (IATA) del CSIC, juntament amb l'empresa Bionicia, S.L., i la unitat associada del CSIC en Tecnologia de Polímers de la Universitat Jaume I de Castelló, dirigida pel professor Luis Cabedo del Departament d'Enginyeria de Sistemes i Disseny.

José María Lagarón, investigador del CSIC i líder de l'equip d'investigació que ha desenvolupat al costat de l'empresa Bionicia el filtre de nanofibres PROVEIL® ha explicat que «des de l'inici de la pandèmia ens vam adonar que l'ús massiu dels dispositius profilàctics es convertiria en un problema addicional des del punt de vista mediambiental, perquè redundaria en una major contaminació amb materials plàstics addicionals».

El cos de les noves màscares és 100% compostable i el clip nasal és d'acer inoxidable 100% reciclable. Es recomana, igual que amb la resta de les màscares, separar les gomes de subjecció, que no són compostables. A més, per a prevenir la inhalació de microorganismes derivats de l'ús propi de la màscara, es pot desinfectar amb polvoritzacions de solució alcohòlica al 70% sense perdre les seues capacitats òptimes de filtració i s'ha d'evitar introduir en aigua o solucions aquoses.

«Les màscares rebutjades es podran dipositar en el contenidor marró de matèria orgànica (en aquells municipis que en disposen) perquè una vegada en l'abocador es biodegraden en el sòl o s'emporten a les plantes de compostatge industrial per a biodegradarse amb la resta de la matèria orgànica, transformant-se en CO2 i adobament», ha explicat Lagarón. La directora de Màrqueting de la spin-off del CSIC, Paola Dezi, ha assegurat que en «Bioinicia tenim com a prioritat la salut de la població a llarg termini; per això treballem per a millorar-la avui, però també per a deixar un millor llegat a les generacions futures».

La Unitat Associada del CSIC de l'UJI en Tecnologia de Polímers ha sigut l'encarregada d'estudiar els nivells de biodegradació dels materials desenvolupats, amb la col·laboració de l'Institut Universitari de Medi Ambient i Ciències Marines (IMEDMAR) de la Universitat Catòlica de València.

L'equip format per Luis Cabedo, José Gámez, Patricia Feijóo, Anna Marín i Estefanía Sánchez de la universitat pública de Castelló ha realitzat un estudi de la biodegradabilitat de les màscares en el medi terrestre i marí amb proves de laboratori i també en condicions reals. Les proves de laboratori han mesurat, igual per al sòl que per al medi marí, la biodegradació última dels components, assegurant-se que no es generen microplàstics i que tot el material es transforma en CO₂ i aigua, i també han mesurat en el medi marí la seua biodegradació amb la introducció d'uns prototips en les instal·lacions de la costa mediterrània que la Universitat Catòlica de València té a Calp.

Més informació: https://proveil.es/