23/11/2020 | SCP

Un grup d’investigació de l’Institut Universitari de Plaguicides i Aigües (IUPA) de la Universitat Jaume I ha desenvolupat una metodologia analítica basada en espectrometria de masses per a la classificació de productes de peix fumat que pot servir per a detectar fraus alimentaris en productes d’alt valor afegit com ara l’oli d’oliva o el pernil. Les conclusions d’aquest treball s’han publicat en la revista Food Research International.

L’objectiu principal d’aquest estudi, realitzat per la Universitat Jaume I (UJI) en col·laboració amb l’empresa Sea Delight Europe, era demostrar que l’ús d’una aproximació metabolòmica en mostres de peix fumat permet obtindre informació objectiva sobre components volàtils dels aliments relacionats amb l’olor i el sabor i, d’aquesta manera, poder identificar productes fumats i distingir-los d’altres prohibits en l’àmbit de la Unió Europea.

ENFOCAMENT PRÒXIM A LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL

El catedràtic Joaquim Beltran, membre del grup en Química Analítica de l’UJI (Q-AMS) argumenta que aquest treball demostra «mitjançant una aproximació metabolòmica que és possible desenvolupar un mètode instrumental per a caracteritzar els volàtils del peix fumat i, així, identificar-lo alhora que distingir-lo del peix cru». Aquest enfocament metabolòmic amb una estratègia d’anàlisi no dirigida «presenta molts avantatges i una gran versatilitat i aplicabilitat, tot i que requereix un equipament instrumental més sofisticat i un equip humà amb formació interdisciplinar en química analítica i estadística, amb un enfocament pròxim a la intel·ligència artificial», afegeixen els investigadors de l’UJI.

La investigadora Tania Portolés, membre del IUPA i coautora d’aquest estudi, afirma: «Hem trobat tècniques objectives per a validar panells de tast professional de productes fumats, bàsicament tonyina i peix espasa; tanmateix, els resultats resulten d’utilitat per a ser aplicats en processos de qualitat i seguretat alimentària».

TRANSFERÈNCIA Al TEIXIT EMPRESARIAL

Beltran destaca la importància de treballar conjuntament amb el teixit empresarial, coneixent de primera mà les seues prioritats, perquè «afavoreix en gran mesura la transferència de coneixement des de la universitat pública de Castelló al sector industrial. És una interacció molt beneficiosa que hem de potenciar per tal de contribuir a la innovació i la competitivitat de la nostra economia».

Per la seua banda, el president del grup Sea Delight, César Bencosme, considera que treballar en col·laboració amb la universitat i entitats d’investigació científica «ajuda a conèixer millor els productes i a aplicar noves tècniques per a millorar la qualitat, alhora que adaptar-los a les necessitats del mercat i a les exigències dels consumidors». En conseqüència, «podem aconseguir productes de valor afegit; de fet, la indústria alimentària ha d’adaptar-se als nous temps i a l’entorn i per això és fonamental anar aprofitant els avanços i metodologies de la ciència», conclou Bencosme

La rellevància d’aquest treball realitzat a l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals (ESTCE) en col·laboració amb l’empresa Sea Delight –en opinió dels científics de l’UJI– no radica només en l’aplicació directa dels resultats, sinó que estableix un mode de treball, una estratègia que pot aplicar-se a molts altres estudis futurs per tal de caracteritzar aliments per a la seua classificació en base a paràmetres de qualitat. Aquesta estratègia està enfocada, especialment, per a detectar fraus en productes d’alt valor econòmic o de denominació d’origen protegida.

Aquesta recerca s’emmarca en una línia desenvolupada pel Grup de Química Analítica en Salut Pública y Medi Ambient (Q-AMS) de l’Institut Universitari de Plaguicides i Aigües (IUPA) durant els últims anys. Aquests estudis s’han basat en la metabolòmica, els quals inclouen treballs de volatolòmica, més enfocats a l’anàlisi de compostos volàtils en diferents tipus de mostres. Al mateix temps, aquest grup també duu endavant els treballs del IUPA dedicats a desenvolupar eines metodològiques basades en la instrumentalització avançada d’espectrometria de masses.

El grup Q-AMS realitza la seua activitat des de fa més de tres dècades en àrees diverses com ara el control mediambiental, la seguretat alimentària, el frau en aliments, l’anàlisi antidopatge, l’anàlisi d’aigües residuals amb finalitats epidemiològiques, el tractament de contaminants en plantes depuradores i identificació de productes de transformació, l’anàlisi de (noves) drogues d’abús i els seus metabòlits, l’ús de la metabolòmica per a descobrir (bio)marcadors de classificació en estudis nutricionals, de diagnòstic i pronòstic de malalties, autentificació d’aliments, etc. A més a més, el Q-AMS manté una intensa relació internacional amb col·laboracions amb universitats i centres de recerca de més de 15 països. El grup ha sigut beneficiari de l'ajuda PROMETEO concedida per la Generalitat Valenciana a grups d'excel·lència investigadora des del 2009 (PROMETEO/2009/054; PROMETEO/2014/023 i PROMETEO/2019/040).

Més informació: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0963996920307237