L’UJI i Medtronic renoven per tres anys la Càtedra de Formació i Investigació Quirúrgica

26/11/2020 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló i l'empresa Medtronic han renovat per tres anys més el conveni de la Càtedra Medtronic de Formació i Investigació Quirúrgica, l'única d'aquesta multinacional a Espanya. La càtedra va ser creada en 2016 com a fruit de la voluntat del professorat de la Unitat Predepartamental de Medicina de l'UJI i l'interès de l'empresa per a promocionar la investigació i la docència en el camp de la cirurgia, amb col·laboració de l'Hospital General Universitari de Castelló.

L'acte de la signatura ha comptat amb la participació de la rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón; el vicerector de Planificació, Coordinació i Comunicació, Modesto Fabra; la vicerectora d'Estudis i Docència, Isabel García; el director de la Càtedra, Antonio Llueca; el director de Surgical Innovations de Medtronic, Lluís Serra; el director de Màrqueting de Surgical Innovations, Miguel Cano; el gerent de l'Hospital General Universitari de Castelló, Ricardo Tosca, i el cap de servei de Cirurgia General i Digestiva del mateix hospital, Manuel Laguna.

La rectora Eva Alcón ha subratllat la voluntat compartida entre l'UJI i Medtronic d'«avançar en formació, investigació i transferència de coneixement en el camp de la cirurgia amb l'objectiu de millorar la resposta i l'atenció que es presta, especialment en l'àmbit de la cirurgia oncològica». En aquest sentit, ha destacat les activitats formatives organitzades durant els tres primers anys de funcionament de la Càtedra, en les quals han participat més d'un miler de professionals sanitaris, professorat i estudiantat de l'àmbit de les ciències de la salut.

En opinió del director de Surgical Innovations, Lluís Serra, la «renovació d'aquesta càtedra en col·laboració amb l'UJI representa per a Medtronic la nostra ferma aposta pel desenvolupament i la millora contínua de la ginecologia i la salut de la dona». Per a Miguel Cano, director de màrqueting d'aquesta empresa, «el principal objectiu és potenciar la formació, la investigació, la innovació, el desenvolupament i la difusió en tècniques quirúrgiques, amb la finalitat de millorar els resultats clínics de les pacients gràcies a tècniques mínimament invasives».

La Càtedra centra la seua activitat en la investigació relacionada amb la cirurgia oncològica, amb l'objectiu de fomentar la formació quirúrgica, treballar en el desenvolupament de noves tècniques quirúrgiques i impulsar la investigació de nous materials i instrumentació en el camp de la cirurgia. Secunda set línies d'investigació, entre les quals destaquen: la validació de tres models predictius de cirurgia citorreductora subòptima en càncer d'ovari avançat, o també l'estudi de la seguretat en la cirurgia de mínima invasió durant la pandèmia de covid-19.

En l'apartat de formació, la Càtedra llança una oferta formativa de postgrau propi i formació continuada, que gestiona la Fundació Universitat Jaume I-Empresa, centrada en la cirurgia en directe i la formació teòrica en streaming, entre la qual cal destacar el Màster en Ginecologia Oncològica.

Medtronic Ibèrica S.A és una empresa líder en tecnologia per a la cura de la salut que es va establir a Espanya en 1975. La seua activitat es desenvolupa en el sector dels dispositius mèdics i de solucions integrals per a una millor prestació sanitària, de manera que està en contacte continu amb institucions que fomenten la formació i la investigació i contribueix activament a promoure i difondre aquests dos àmbits dins del sector al qual pertany. Una de les seues prioritats és estendre la formació i implementació de la cirurgia mínimament invasiva (MIS) en el major nombre de pacients possible, gràcies al desenvolupament de dispositius i equipaments adequats perquè això siga una realitat.