L’UJI dissenya un assistent virtual amb geolocalització avançada per a les visites guiades en museus

24/09/2019 | SCP

AVIMUS és una plataforma per a la gestió dels espais museístics que inclou un ecosistema d’aplicacions amb un alt grau d’interoperabilitat a diferents nivells d’usuari.

Un equip de recerca del Geospatial Technologies Research Group de la Universitat Jaume I de Castelló ha dissenyat un assistent virtual basat en geolocalització avançada per a visites guiades en museus. AVIMUS és una plataforma per a la gestió dels espais museístics que inclou un ecosistema d’aplicacions amb un alt grau d’interoperabilitat a diferents nivells d’usuari, que s’ha desenvolupat amb les més modernes tecnologies disponibles, entre les quals cal destacar un sistema de posicionament propi basat en els senyals emesos per dispositius Wi-Fi (antenes, repetidors i encaminadors), balises BLE i senyal GPS. Aquest sistema de posicionament pretén situar l’usuari de l’aplicació respecte als elements mostrats en el museu i resulta essencial per a realitzar la visita guiada.

Depenent de l’entorn, la plataforma selecciona automàticament –de totes les disponibles– les tecnologies de posicionament en les quals pot confiar. A més, compta amb una sèrie de funcionalitats que informen els gestors de possibles incidències en el sistema de posicionament d’interiors, suggereixen els llocs on instal·lar les balises en aquelles zones en les quals és necessari millorar la precisió de localització i aconsellen canvis en la configuració d’aquestes.

D’una banda, AVIMUS proporciona un panell de control als museus que permet als seus responsables gestionar les exposicions en les seues instal·lacions, definir els punts d’interès, incloure informació addicional multimèdia en múltiples idiomes, proporcionar els elements bàsics de disseny (imatge corporativa) que permeten generar les aplicacions per a dispositius mòbils i oferir estadístiques avançades sobre com els visitants que usen l’aplicació mòbil interactuen amb els elements de l’exposició.

D’altra banda, proporciona l’arquitectura i estructura de l’aplicació mòbil que es nodreix dels continguts introduïts pels gestors del museu; així, el museu decideix en tot moment quin tipus d’informació ha de mostrar-se, siga simplement una còpia digital de l’element de l’exposició (per exemple, una imatge en alta resolució), o bé informació addicional i complementària que no es troba disponible en l’exposició (com ara vídeos relacionats amb l’element mostrat). Aquesta aplicació ofereix als usuaris una espècie de guia interactiva del museu i de les seues exposicions que, a més, té la funcionalitat de suggerir una ruta personalitzada a partir del context i del perfil d’usuari.

Finalment, l’algorisme de localització s’executa en el mateix dispositiu, per la qual cosa la informació requerida per a estimar la posició ni necessita connexió a Internet, ni queda registrada en cap servidor extern al dispositiu. Encara que el temps de visita i permanència en cada element de l’exposició pot quedar registrat per a una anàlisi posterior per part dels gestors del museu (per exemple, detecció d’aquells elements de l’exposició que són visitats amb menor freqüència de l’esperada), no es recullen dades que puguen comprometre la seguretat i privacitat de l’usuari. És a dir, no s’envia cap mena d’informació amb la qual es puga estimar la posició dels usuaris fora de l’entorn d’ús de l’aplicació, és a dir, del mateix museu.

La plataforma AVIMUS ofereix una solució genèrica, modular i adaptable en lloc d’una solució ad hoc per a cada lloc expositiu. Pot ser interessant per a museus, espais culturals a l’aire lliure, universitats, parcs d’atraccions, en la promoció cultural de ciutats o comarques, així com en altres espais, com els comercials. Entre els seus avantatges està que no depèn d’una única tecnologia de posicionament i pot operar en entorns interiors, exteriors i mixtos, sense necessitat de connexió a Internet; que és autònoma i permet la configuració per part del client, i que pot ser autogestionada pel mateix personal que pot introduir i gestionar tots els continguts.

El demostrador d’aquesta plataforma ha sigut finançat per l’Agència Valenciana de la Innovació mitjançant el programa «Valorització, transferència i explotació per les empreses de resultats d’I+D» (INNVAL10/18/049).

L’equip de recerca que ha desenvolupat l’assistent virtual ha estat format per Águeda Gómez-Cambronero, Germán M. Mendoza-Silva, Aida Monfort-Muriach i Joaquín Torres-Sospedra (coordinador) del Geospatial Technologies Research Group, un grup de recerca especialitzat en el desenvolupament de tecnologies geoespacials i de sistemes d’informació geogràfica que aborda problemes quotidians amb una visió geoespacial, provant diferents perspectives i pràctiques teòriques que responen a problemes socials i ambientals, com són la mobilitat, el transport, l’envelliment de la població, la salut ambiental o l’educació.