12/06/2020 | SCP

El projecte pretén avançar en la gestió integrada de plagues agrícoles amb l'objectiu de desenvolupar noves tècniques per al control integrat en escenaris de canvi climàtic.

Investigadors del Departament de Ciències Agràries i del Medi natural de la Universitat Jaume I participen en un projecte europeu del programa Horitzó 2020 que avança en la gestió integrada de plagues agrícoles amb l'objectiu de desenvolupar noves tècniques per al control integrat en escenaris de canvi climàtic. La iniciativa comunitària, la qual compta amb 21 socis, disposa de sis milions d'euros per a quatre anys i s'ha posat en marxa aquest mes en la Universitat de Tessàlia (Volos, Grècia), entitat acadèmica coordinadora.

El catedràtic de Producció Vegetal de l'UJI Josep Jaques dirigeix una de les línies d'investigació d'aquest projecte europeu -denominat 'OFF-Season' FF-IPM, In-silico boosted, pest prevention and off-season focused IPM against new and emerging fruit flies- amb un pressupost fins a 2023 de 308.000 euros. La importància d'aquesta investigació radica en què analitzarà conjuntament i mitjançant tècniques interdisciplinàries -com ara el modelatge espacial, la biologia o els models de comerç- tres espècies de mosques de la fruita que provoquen pèrdues devastadores en la producció agrícola europea, tant la del Mediterrani (Ceratitis capitata) -que està convertint-se en una seriosa plaga emergent en àrees temperades del nord d'Europa- a més de la mosca Oriental (Bactrocera dorsalis) i la de la bresquilla (Bactrocera zonata), plagues potencialment invasores i que podrien tindre un gran impacte en l'horticultura de tot el continent.

Jaques argumenta que les mosques de la fruita «són plagues importantíssimes per a l'agricultura. D'una banda, tenim establida a Europa la mosca mediterrània des de fa molts anys i causant rellevants pèrdues econòmiques. I, per una altra, hi ha un bon nombre d'espècies potencialment invasores que constitueixen una amenaça molt real per a la Unió Europea, com és el cas de Bactrocera dorsalis, detectada l'any passat prop de Nàpols, i Bactrocera zonata, la qual es troba a les portes del nostre continent».

PROTECCIÓ DAVANT LES ESPÈCIES INVASORES
Aquest projecte pretén millorar la gestió de les poblacions de la mosca mediterrània, segons el catedràtic de l'UJI Josep Jaques, «donant més pes a la gestió que es pot fer a l'hivern –off-season- i proporcionant millors eines per a detectar i protegir el nostre territori i agricultura de les espècies invasores».

Jaques explica que en els laboratoris del campus universitari de l'UJI a Castelló, a l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals (ESTCE), es posaran a punt noves tècniques per a augmentar l'impacte de les mesures de control durant l'hivern sobre les poblacions hivernants de la mosca mediterrània.

CONTROL BIOLÒGIC
«Volem centrar-nos en mesures de control biològic que maximitzen l'impacte dels depredadors del sòl. Aquests poden alimentar-se de tots els estats de la mosca que passen part (larves madures i adults recentment emergits) o la totalitat (pupes) del seu desenvolupament en el sòl», afirma Jaques. Alhora, agrega, «també explorarem la viabilitat d'utilitzar fongs i nematodes entomopatògens contra la mosca en el sòl, a més de fer compatibles entre sí els diversos mètodes». De fet, «el nostre objectiu final és reduir les poblacions hivernals de mosca mediterrània, responsables d’aquelles que es registren posteriorment, durant l'estiu, les quals resulten explosives i causen danys a la fruita», conclou el catedràtic de Producció Vegetal de l'UJI.

Les línies d'investigació del grup de Gestió Integrada de Plagues Agrícoles dirigit per Josep Jaques se centren en l'estudi d'insectes i àcars d'importància agrícola, la seua biologia, ecologia, mètodes de mostreig i llindars, la seua gestió integrada amb especial èmfasi en el control biològic, i l'anàlisi de risc fitosanitari. Josep Jaques compta amb 3.155 cites i un índex h de 29 (Scopus). És expert del Panell de Sanitat Vegetal de l'Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA), membre del Comitè Executiu de l'Organització Internacional per a la Lluita Biològica (IOBC-Global), coordinador de la Comissió de la IOBC per a l'harmonització d'agents de control biològic (CHIBCA) i editor associat de la revista científica BioControl.

Projecte H2020

Altres enllaços: