Els grups que investiguen l’Alzheimer a l’UJI destaquen la utilitat de les accions de diàleg amb col·lectius d’afectats Els resultats dels grups de discussió, enquestes, debats i entrevistes en xarxes del projecte es recullen en una publicació en obert que inclou també el Mapa de l’Alzheimer a la província de Castelló format per més de 80 col·lectius

27/05/2019 | SCP

La investigació sobre Alzheimer afecta moltes persones i col·lectius: pacients i familiars, organitzacions socials, professionals de nombrosos àmbits, empreses i administracions. El projecte «Alzheimer conCiencia» ha impulsat el diàleg entre aquests col·lectius i els grups d’investigació a través d’enquestes, entrevistes online, taules de debat i grups de discussió.

La investigació sobre Alzheimer afecta moltes persones i col·lectius: pacients i familiars, organitzacions socials, professionals de nombrosos àmbits, empreses i administracions. El projecte «Alzheimer conCiencia» realitzat per la Universitat Jaume I ha impulsat el diàleg entre aquests col·lectius i els grups d’investigació del campus a través d’enquestes, entrevistes online, taules de debat i grups de discussió, accions que busquen avançar cap al model d’investigació i innovació responsables impulsat per la Unió Europea i que han sigut valorades molt positivament per les persones i col·lectius participants. Les accions realitzades i els resultats del projecte es recullen en la publicació online en obert Alzhéimer y diálogo, una experiencia para la Investigación e Innovación Responsables.

Amb la finalitat d’afavorir la relació i l’accés als col·lectius vinculats a les malalties neurodegeneratives, en el marc del projecte s’ha desenvolupat el «Mapa virtual de l’Alzheimer a la província de Castelló». El mapa, realitzat de forma col·laborativa, inclou nom, adreça web i xarxes socials de més de 80 col·lectius pertanyents als àmbits administratiu, social, professional, empresarial i investigador. En aquest últim es troben una desena de grups d’investigació de la Universitat Jaume I que han participat en el projecte i que estan desenvolupant investigacions sobre l’Alzheimer des d’àmbits tan diferents com la neurobiotecnologia, l’educació musical, la geolocalització, la química, el màrqueting, la infermeria, la psicologia o l’ètica, entre altres.

El personal investigador participant en el projecte ha destacat com el diàleg ha permès enriquir les investigacions a través d’altres mirades. En aquest sentit, Ana María Sánchez, directora del grup de Neurobiotecnologia, ressalta que el contacte amb altres grups de l’UJI que treballen en l’àmbit de l’Alzheimer ha permès establir noves vies d’investigació i col·laboració. «La combinació d’esforços és sinèrgica, és a dir, el resultat del que s’aconsegueix treballant conjuntament és molt major que la suma de treballs per separat», ressalta la investigadora, qui destaca, així mateix, com a molt enriquidor el contacte directe amb els pacients i els professionals que treballen amb ells. «És fonamental que col·lectius i persones dialoguen, compartisquen i reflexionen conjuntament, que interactuen», assenyala així mateix la investigadora Ana Mercedes Vernia, qui des del grup Q-Heart estudia els efectes de la música en la millora de la qualitat de vida de les persones amb Alzheimer. Totes dues investigadores han participat en diferents accions del projecte, incloses entrevistes a través de xarxes socials i la taula de debat oberta a la societat, que va comptar a més amb la presència d’Emilio Marmaneu, president de l’Associació de Familiars de Malalts d’Alzheimer AFA Castelló. Marmaneu destaca la importància que s’escolte les persones afectades i les associacions de pacients, comptant amb la seua visió i experiència a l’hora d’investigar, i reivindica el lideratge de la província de Castelló en l’àmbit de l’Alzheimer. El director del Projecte de Cultura Científica i Ciència Ciutadana de l’UJI, Lluís Martínez, va ser l’encarregat de clausurar la mesa, que va estar moderada pel director del Servei de Comunicació i Publicacions, Francisco Fernández Beltrán.

Entre les accions de diàleg impulsades pel projecte cal destacar també la realització de dos grups de discussió en els quals van participar una vintena de persones de diferents col·lectius. Responsables d’associacions de persones amb malalties neurodegeneratives i els seus familiars, tècnics municipals i regidors, membres de diferents col·legis professionals, treballadors de centres de dia i hospitals i personal investigador van coincidir en l’interès d’augmentar la participació dels col·lectius afectats d’un o altra forma en la investigació que es realitza sobre malalties neurodegeneratives.

El projecte finançat per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats ha sigut desenvolupat per la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació, en col·laboració amb el Grup d’Ètica Pràctica i Democràcia, amb el suport del Vicerectorat d’Investigació i Transferència. Totes les accions i els resultats es poden consultar en la web de l’UJI «Alzheimer conCiencia» i en la publicació online Alzhéimer y diálogo, una experiencia para la Investigación e Innovación Responsables.

Més informació: https://www.uji.es/serveis/scp/ucc/projectes/RRI_2018/Alzheimer-conCiencia/

Notícia publicada a Facebook | Twitter | LinkedIn | Instagram