L’UJI commemora el Dia Internacional de la Llum amb experiments i demostracions de les seues propietats El Departament de Física, el grup de recerca d’Òptica GROC i l’INIT lliuren també els guardons del concurs de fotografia digital

20/05/2019 | SCP

La Universitat Jaume I ha commemorat el Dia Internacional de la Llum amb diverses activitats organitzades pel Departament de Física, el grup de recerca d’Òptica GROC i l’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT) de l’UJI.

En la primera, la investigadora Ana Cros Stötter, directora de l’Institut de Ciència dels Materials de la Universitat de València, ha fet un recorregut històric dels principals descobriments al voltant de la llum, com són l’estudi de la seua composició de Newton o els últims descobriments capdavanters en el camp de la física del làser que van estar guardonats en 2018 amb el Nobel per a Arthur Ashkin, Gérard Mourou i Donna Strickland.

Durant la seua conferència titulada «Que la llum us acompanye!», la professora de Física Aplicada ha explicat algunes de les propietats de la llum mitjançant experiments amb la participació del públic assistent, qui disposava d’un conjunt de diversos elements per a comprovar per ell mateix les qualitats de les quals parlava. Ha començat pels colors i ha demostrat amb globus de diversos colors i làsers com, depenent del color, la llum era absorbida o reflectida.

Un altre dels aspectes que ha explicat ha sigut l’espectre electromagnètic, on ha enumerat cronològicament els descobriments dels infrarojos, l’ultraviolat, les microones o els raigs gamma que permeten, entre altres coses, obtenir imatges en seccions de parts del cos humà, com el cervell, per després crear una imatge tridimensional. Pel que fa a la difracció de l’espectre visible, la investigadora ha destacat la importància d’aquesta propietat que «permet analitzar les característiques de la matèria i de què està feta».

La conferència-taller ha finalitzat amb l’explicació de les característiques de quimioluminescència i bioluminescència, on en aliança amb la química, tots els assistents han pogut comprovar en una barita de plàstic on es trobaven els elements, com es creaven els diversos colors en mesclar-los. La professora ha destacat la seua importància en la nostra societat i la gran evolució de les tecnologies basades en les seues propietats. A continuació, s’han realitzat una sèrie de demostracions òptiques experimentals que impliquen la natura i les propietats de la llum.

PREMIS CONCURS DE FOTOGRAFIA DIGITAL #CESDiaLlumUJI i #DiaLlumUJI (Instagram)

Per últim, s’han lliurat els premis del concurs de fotografia digital del «Dia internacional de la llum 2019» en dues categories: centres de secundària i estudiantat de l’UJI i AlumniSAUJI.

Pel que fa a la categoria de secundària #CESDiaLlumUJI s’ha atorgat el primer premi a Marta Rallo Fes, de l’IES Alfonso XIII de la Vall d'Alba, per la fotografia «Doble arcoiris», i tres accèssits per a Lucía Llach Gil, de la Laude British School of Vila-real, per «Reflejos»; Laura D. Bungardean, de l’IES Francesc Ribalta, per «Natural y artificial», i Samuel Bonet, de l’IES Francesc Tàrrega, per «Halo solar». A més, el jurat també ha concedit 12 mencions a Adrián Fernández Benet, Andrea Felis Ramos, Balma Ayala Lara, Isabela Gil Crispín, Duna Marcos Roger, Nacho Sánchez Tejedor, Henar Velasco Bautista, Emma Tena Dosdà, Ana Maria Lamandache, Alejandra Cortés Vallés, Javier Fernández López, Javier Fernández López i Ariana Rojas.

Així mateix, s’ha concedit un reconeixement al centre de secundària més premiat, l’IES Alfonso XIII de la Vall d'Alba, que ha participat amb cinc fotografies i ha obtingut quatre premis, i un reconeixement al centre més participatiu, l’IES Jaume I de Borriana, que ha participat amb 31 fotografies.

D’altra banda, en la categoria d’estudiantat de l’UJI i AlumniSAUJI #DiaLlumUJI la fotografia guanyadora ha sigut «Cámara oscura» de Jaime Sánchez-Rubio Ruiz. A més, el jurat també ha concedit tres accèssits a Andreu Esteban Sebastià, per «El poble viu»; Antoni Albalat Salanova, per «Clorotípia de l'Àgora de l’UJI», i Pablo Serna Gallén, per «Cosmos luminescent».

El Dia Internacional de la Llum se celebra com a aniversari de la primera emissió làser aconseguida per l’enginyer-físic Theodore H. Maiman l’any 1960. La Conferència General de la Unesco fixava el Dia Internacional de la Llum per tal de celebrar l’important paper que juga la llum en la vida dels ciutadans i ciutadanes del món.

Imatges de la jornada