L’UJI impulsa la transferència de coneixement a les empreses amb cinc projectes del Pla GenT

06/03/2019 | SCP

La Universitat Jaume I impulsa la transferència de coneixement al sector empresarial castellonenc amb cinc dels projectes concedits del Pla GenT, un pla que pretén atraure i retenir a la Comunitat Valenciana personal investigador que transferisca el seu coneixement a l’àmbit universitari i al teixit productiu valencià, i en què la universitat pública de Castelló ha aconseguit 11 de les 43 places concedides en aquesta primera convocatòria, un 84,6% de les sol·licituds presentades.

En la modalitat de doctors i doctores que desenvolupen projectes de transferència tecnològica en empreses valencianes, l’UJI ha aconseguit una de les dues places, en concret, el projecte d’R+D «Espai d’Interpretació Turístic Intel·ligent adaptat al context, comportament i perfil dels i les turistes de la Comunitat Valenciana» (esTIC), presentat per l’investigador Francisco Ramos Romero del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics i que es desenvoluparà amb l’empresa Ubik Geospatial S.L.

L’objectiu és reforçar la competitivitat turística mitjançant l’ús extensiu de les TIC, dotant als centres d’interpretació i museístics dels últims avanços de les línies d’investigació relacionades amb aquest àmbit per la generació de productes innovadors capaços de transformar el sector turístic valencià. El propòsit és que aquests centres s’adapten al perfil i el comportament del visitant i del context, oferint visites personalitzades mitjançant algunes funcionalitats com el contingut augmentat amb telèfons intel·ligents; la representació d’elements de modelatge en 3D amb realitat augmentada o l’aplicació de tècniques de gamificació per captar nous visitants.

En la modalitat de formació de doctors i doctores en empreses de la Comunitat Valenciana, l’UJI desenvoluparà quatre projectes.

En el primer, el doctorand Damián Balfagón, dirigit pel catedràtic de Producció Vegetal Aurelio Gómez Cadenas, estudiarà en la seua tesi les respostes fisiològiques, hormonals i moleculars dels cítrics en la combinació d’estressos abiòtics. En concret, s’analitzarà l’efecte de la salinitat i la sequera quan els seus efectes són agreujats per situacions d’altes temperatures. Aquesta informació permetrà determinar marcadors metabòlics que s'usaran com a eina per a facilitar i accelerar el procés de selecció genètica de nous patrons i varietats millor adaptats a situacions desfavorables, acrescudes per un augment de les temperatures en la conca mediterrània a causa de l'escalfament global.

En el segon, el doctorand Iván Muñoz, dirigit per la investigadora de l’Àrea de Química Orgànica Belén Altava Benito, abordarà un dels principals problemes en les instal·lacions alimentàries, les contaminacions creuades amb al·lèrgens durant la producció d’aliments, perquè encara que es compte amb processos de neteja validats des del punt de vista higiènic (microbiològic), aquests poden ser ineficaços per eliminar els al·lèrgens, per això cal comptar amb sistemes senzills, robustos i viables econòmicament que detecten traces dels possibles al·lèrgens, com els kits de proves ràpides.

L’objectiu de la tesi és el desenvolupament de sensors i dispositius per la seua aplicació en el sector alimentari en la detecció de diferents al·lèrgens. Les activitats que es desenvoluparan en l’empresa Proyecto Kryptonita se centraran en l’estudi de l’estabilitat de les sondes creades per aquesta empresa; desenvolupament de tires reactives polimèriques per la determinació d’al·lèrgens; avaluació d’aquests sistemes en la validació de protocols de neteja: i adaptació i redisseny dels sistemes preparats en funció dels resultats obtinguts en l’aplicació a problemes reals.

En el tercer projecte, la doctoranda Aina Macías Martínez, dirigida per l’investigador de l’Àrea de Mecànica de Fluids Sergio Chiva Vicent, plantejarà en la seua tesi un Pla de Gestió d’Olors de forma coordinada entre el Grup de Fluids Multifàsics (GFM) de l’UJI i l’empresa de tractament i gestió d’aigües FACSA. La investigació requereix el desenvolupament de dues línies en paral·lel: una primera sobre detecció i caracterització (tant objectiva com subjectiva) d'olors, i una segona sobre la seua simulació i desenvolupament d'eines predictives més eficaces que les disponibles actualment amb la finalitat de millorar el benestar de la població pròxima a un focus d'olor.

Per últim, en el quart projecte, la doctoranda Marta Amat Albuixech, dirigida pel catedràtic de Màquines i Motors Tèrmics Joaquín Navarro Esbrí, realitzarà una recerca de nous fluids de treball de baix potencial de calfament global per sistemes de micro generació ORC activats a baixa temperatura amb fons de calor renovables o fons de calor residual. La finalitat del projecte és reduir l’empremta de carboni, tant per mitjà de l’ús de fluids respectuosos amb el medi ambient, com augmentant l’eficiència dels sistemes comercials Rank® d’aprofitament de fons de baixa temperatura de l’empresa Expander Tech. La línia d’investigació s’emmarca dins del treball desenvolupat pel Grup d’Investigació d’Enginyeria dels Sistemes Tèrmics i Energètics (ISTENER) de l’UJI.