L’UJI ofereix tractament gratuït a través d'Internet per a superar la por a volar

20/03/2019 | SCP

El Laboratori de Psicologia i Tecnologia de la Universitat Jaume I (Labpsitec) ofereix de nou tractament gratuït a través d'Internet per a superar la fòbia a volar que podrà realitzar-se des de casa sense necessitat d'acudir a una consulta de psicologia. El tractament «Sin Miedo Airlines» forma part d'un treball de recerca i és totalment autoaplicat i gratuït.

Segons els estudis de prevalença, «la taxa de persones que presenta fòbia a volar és d’un 2,5%; no obstant això, entre un 10-35% de la població manifesta nivells d’ansietat prou importants com per evitar volar o fer-ho amb molt de malestar» (Oakes & Bor, 2010).

«L’objectiu del programa, explica la investigadora Soledad Quero, és ajudar les persones que pateixen fòbia a volar, i també aquelles que necessiten usar estratègies per a protegir-se de la por, com recórrer a l’alcohol o a fàrmacs ansiolítics». L’autoaplicació permetrà ampliar la disseminació del programa i arribar a més persones, perquè només cal ser majors de 18 anys, disposar d’una adreça de correu, connexió a Internet i conèixer el castellà per realitzar la teràpia. Disposa també d’un test inicial d’avaluació per saber si seria adequat per a nosaltres.

El tractament «Sin Miedo Airlines» es basa en l'exposició repetida a situacions relacionades amb la realització d'un vol, com els preparatius, l'arribada a l'aeroport i l'enlairament i aterratge de l'avió. A més, existeix una seqüència que permet treballar l'ansietat que genera assabentar-se de notícies sobre accidents aeris. Tot això sense moure's de casa, a través d'Internet.

En aquests moments, com que és part d'un projecte de recerca que compta amb el vistiplau de la Comissió Deontològica de l’UJI, el tractament és gratuït. Totes aquelles persones interessades poden enviar un correu a volar@uji.es o telefonar al 964 387 643. Des de Labpsitec es posaran en contacte per a realitzar una breu entrevista telefònica. D'aquesta manera, es podrà donar accés al programa de tractament que té una durada mitjana aproximada d'entre 3 i 4 setmanes i fins a un màxim de 6 setmanes.

El tractament que posa en marxa el Labpsitec de l’UJI s'insereix en el marc de la tesi de recerca de la doctoranda Sonia Mor, dirigida per les investigadores Soledad Quero i Cristina Botella. L'estudi segueix la línia de recerca iniciada des de fa anys per grups de recerca de les universitats de les Illes Balears (UIB), Jaume I de Castelló (UJI) i Politècnica de València (UPV) que han desenvolupat tractaments psicològics eficaços amb el suport de les tecnologies de la informació i la comunicació i que, progressivament, han traslladat l'aplicació d'aquests tractaments des de la consulta tradicional del terapeuta a la llar de les persones que volen rebre'ls.

Més informació sobre el tractament en la web http://www.fobiavolar.es/