L'investigador del IUPA Félix Hernández parla sobre l'analítica en el control de contaminants emergents en aigües residuals i superficials en la conferència inaugural del LASEAC

07/11/2019 | SCP

El professor Félix Hernández, investigador responsable del Grup de Química Analítica en Medi Ambient i Salut Pública, integrat en l'Institut Universitari de Plaguicides i Aigües (IUPA) de la Universitat Jaume I de Castelló, ha impartit la conferència inaugural del XIV LASEAC-Latin American Symposium on Environmental Analytical Chemistry, celebrat a Bento Goncalves, Rio Gran do Sul (el Brasil) durant aquesta setmana. Organitzat per Xarxa de Qualitat Ambiental d'Amèrica Llatina (RACAL), amb el suport de la International Association of Environmental Analytical Chemistry (IAEAC), aquest congrés internacional és l'esdeveniment amb major participació en l'àmbit de la química analítica ambiental a Amèrica Llatina que en la present edició ha comptat amb més de persones 600 inscrites.

Amb el títol «Comprehensive investigation of emerging contaminants and their transformation products in the aquatic environment: from (limited) target quantitative analysis to wide-scope cribratge», l'investigador ha fet una introducció a la problemàtica analítica associada al control de contaminants emergents (com a fàrmacs i drogues d'abús) en aigües residuals i superficials. S'han presentat els treballs que s'estan duent a terme en el IUPA, i un breu resum de les dades generades, destacant especialment les col·laboracions amb països d'Amèrica Llatina, principalment Colòmbia, el Brasil i l'Argentina.

La seua presentació s'ha centrat en el paper fonamental de la cromatografia acoblada a espectrometria de masses d'alta resolució, prestant especial atenció a la recerca de metabòlits i productes de transformació, per les dificultats afegides com a conseqüència de la falta d'informació i de la quantitat ingent de compostos que poden trobar-se en les aigües, molts d'ells encara desconeguts. Per això, la primera etapa i la de major dificultat és el descobriment d'aquests compostos en les aigües, per a posteriorment poder procedir a la seua quantificació, en cas necessari.

Estudis recents realitzats pel IUPA demostren que els fàrmacs i els seus metabòlits estan presents en les aigües residuals en concentracions rellevants, com a conseqüència del consum humà i veterinari. Així mateix, arriben a afectar el medi ambient perquè no s'eliminen completament en les plantes de tractament d'aigües residuals. La cerca de metabòlits, especialment en compostos com a antibiòtics i altres fàrmacs de major toxicitat, és una de les línies prioritàries en el IUPA perquè existeix poca informació toxicològica i ambiental. No obstant això, les dades recents demostren que el nombre de compostos, així com la seua concentració en les aigües, pot arribar a ser molt major al dels fàrmacs inalterats.

A més de la conferència inaugural, el professor Hernández ha representat la International Association of Environmental Analytical Chemistry (IAEAC), en la seua qualitat de membre del Comitè Executiu d'aquesta associació. Ha explicat les finalitats d'aquesta associació internacional, que se centren en la promoció de la química analítica ambiental i en la realització d'esdeveniments en els cinc continents sobre temes relacionats amb el paper de la química analítica en el medi ambient i en control d'aliments.

Més informació en https://laseac2019.furg.br/en/

Les dades presentades es poden trobar en publicacions del IUPA, entre les quals destaquen: Sci Total Environ, https://doi.org/10.1016/ j.scitotenv.2019.134218; Sci Total Environ, 669: 248-257 (2019); Scientific Reports, 9: 11764 (2019); Sci Total Environ,, 670: 623-632 (2019); Water Research, 154: 349-360 (2019); Sci Total Environ,, 642:842-853 (2018)