Martínez Riera: «El programa Horizon Europe és una palanca per a connectar la universitat i els investigadors amb el món»

18/10/2019 | SCP

La Universitat Jaume I ha reunit més d'un centenar de persones en la presentació del pròxim Programa Marc Europeu de recerca i innovació, Horizon Europe. Aquest nou programa, successor de l'H2020, es desenvoluparà des de l'any 2021 fins al 2027.

La jornada, inaugurada per la rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha comptat amb experts nacionals com Elisa Álvarez-Bolado, cap d'Àrea de Programa Marc - Divisió de Programes de la Unió Europea del Centre per al Desenvolupament Tecnològic i Industrial (CDTI) i Carlos Martínez Riera, conseller de Recerca i Innovació en la Representació Permanent d'Espanya davant la Unió Europea (REPER).

Impulsada pel Vicerectorat de Recerca i Transferència de la Universitat Jaume I, aquesta trobada ha servit per a donar difusió al nou programa marc europeu i oferir a investigadors, empreses i institucions totes les eines possibles per a la preparació de propostes de projectes amb les majors garanties d'èxit.

L'aula magna de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals ha acollit la inauguració, en la qual Eva Alcón ha iniciat la seua intervenció citant el filòsof espanyol Ortega i Gasset: «Tots compartim la idea que Europa és la solució, així ho va dir ja Ortega i Gasset fa més d'un segle. Amb aquest nou programa marc tenim una gran oportunitat d'aconseguir un futur millor per a Europa. Es tracta d'un ambiciós programa amb més de 100 mil milions d'euros de pressupost».

A continuació, Elisa Álvarez-Bolado, cap d'Àrea de Programa Marc - Divisió de Programes de la Unió Europea en el Centre per al Desenvolupament Tecnològic i Industrial (CDTI), ha presentat els reptes i àrees estratègiques del nou programa, així com les novetats que planteja. «Partim d'una molt bona base, Espanya és el quart país per retorn de la Unió Europea, el tercer en participacions en projectes europeus i el primer en lideratge de projectes». Álvarez- Bolado ha exposat les àrees prioritàries del programa marc H2020 que continuaran sent-ho per Horizon Europe: «Desenvolupament sostenible i clima, digitalització en tots els sectors i construir una economia baixa en carboni en són algunes de les prioritats».

Després d'una pausa, Carlos Martínez Riera, conseller de Recerca i Innovació en la Representació Permanent d'Espanya davant la Unió Europea (REPER), ha exposat la previsió de llançament de les primeres convocatòries, l'estructura dels temes d'aquest nou programa i els criteris d'avaluació i selecció de propostes. A més, ha incidit en l'enfocament estratègic per a la participació en Horizon Europe: «Aquest programa marc és una palanca per a connectar la universitat i els investigadors amb el món».

Enrique Sánchez, director de l'Institut Universitari de Tecnologia Ceràmica Agustín Escardino; i Elena Zuriaga, responsable tècnica R+D+I de FACSA, han abordat la seua experiència amb el projecte H2020 REMEB, l'objectiu del qual era el desenvolupament i la validació d'un sistema de tractament d'aigües residuals avançat -un biorreactor de membranes ceràmiques, sostenible i competitiu- amb la finalitat d'implantar-ho en EDAR tant municipals com industrials i pretén recuperar aigua per a reg en agricultura. El seu valor diferenciador és que la matèria primera de les membranes parteix de residus agroindustriales.

Mireia Ballester, project manager de BECSA, ha intervingut amb la seua experiència en el projecte H2020 Fast Track Innovation PAV–DT, basat en una tecnologia disruptiva que pot instal·lar-se en qualsevol vehicle per a convertir-ho en un equip digital per a l'auscultació avançada i en temps real de ferms (paviments) per a aconseguir un correcte manteniment de les xarxes vials.

El vicerector de Transferència i Recerca de la Universitat Jaume I, Jesús Lancis, ha clausurat la jornada donant les gràcies a ponents i assistents i valorant l'important treball del personal investigador de l'UJI.

L'Oficina de Projectes Europeus i Internacionals de l'UJI (OPEI), juntament amb l'Oficina de Projectes Europeus i Internacionals de la FUE-UJI, EuroFUE-UJI, ha coordinat aquesta jornada, l'assistència de la qual ha sigut tot un èxit.

Fotonotícia