L’UJI celebra la Nit Europea de la Investigació Valenciana a Menador El programa de la província ha estat organitzat per la Universitat Jaume I, els ajuntaments de Castelló i Morella i els museus de Belles Arts i de la Valltorta

25/09/2018 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló (UJI) celebra la Nit Europea de la Investigació Valenciana, impulsada per la Generalitat, per primera vegada, la qual tindrà lloc el pròxim 28 de setembre de manera simultània en més de 300 ciutats d’àmbit comunitari de més de 30 països. Un total de 25 entitats s’han sumat a la I Nit Europea de la Investigació Valenciana i han organitzat més de 60 propostes en més de 30 espais.

El programa d’accions de divulgació científica de Castelló ha estat proposat per l’UJI, l’Ajuntament de Castelló, mitjançant la regidoria de Cultura i el Planetari, que centralitzaran la seua oferta de tallers, exposicions i microdiàlegs amb investigadors com ara els líders dels projectes Glucotear i No Limit (ERC) en Menador Espai Cultural. El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) ha programat activitats al Museu de Belles Arts de Castelló, como també el Museu de la Valltorta en Tirig, de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport. A més a més, s’ha sumat a la celebració europea l’Ajuntament de Morella.

La proposta de la Nit Europea liderada per la Generalitat ha estat promoguda amb el lema Science bridges, a fi de consolidar ponts i connexions entre la investigació i la cultura, amb la finalitat, alhora, de celebrar l’Any Europeu del Patrimoni Cultural.

El programa de la I Nit Europea de la Investigació Valenciana ha comptat amb la implicació de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, de les cinc universitats públiques valencianes, de centres d’investigació en salut de la capital valenciana, dependents de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública: Fisabio, INCLIVA, ISSLaFe i Fundació d’Investigació Príncep Felipe.

A més, també hi participen centres d’investigació d’àmbit estatal com ara el CSIC, mitjançant la delegació a la Comunitat Valenciana, i el Centro de Investigación Biomédica en Red en Enfermedades Raras (CIBERER), dependiente del Instituto de Salud Carlos III. A més a més, també han programat accions al Museu de les Ciències de la Ciutat de les Arts i les Ciències i la Fundació Oceanogràfic.

Aquesta Nit compta, a més, amb la col·laboració del Consorci de Museus, de les tres diputacions valencianes, per mitjà del Museu de Prehistòria de València i el Museu Valencià d’Etnologia, el Museu de Belles Arts de Castelló, el MARQ d’Alacant i els ajuntaments de València, Castelló, Elx, Sagunt, Potries i Morella, pel seu vincle amb la cultura i el patrimoni cultural reconegut per la UNESCO.

La Nit Europea de la Investigació Valenciana també disposa del suport de la Delegació del Consell per a la Unió Europea i Relacions Externes, la Direcció General de Relacions amb la Unió Europea i l’Estat i la Secretaria Autonòmica de l’Agència Valenciana de Turisme.

Vocacions científiques i perspectiva de gènere

Des de 2005, la Unió Europea promou la celebració de la Nit Europea de la Investigació amb la finalitat d’aproximar la figura de les investigadores i els investigadors a la ciutadania mitjançant activitats divulgatives, dinàmiques i amb un component lúdic. D’aquesta manera, es pretén atraure l’atenció de la societat cap a la ciència, especialment del públic jove, per tal de fomentar vocacions per la ciència, la tecnologia i la investigació. A més, la Nit Europea de la Investigació Valenciana mostra un compromís especial per a fomentar la perspectiva de gènere en la ciència, és a dir, donar a conéixer la investigació liderada per dones al territori autonòmic.

Més informació: https://nitinvestigacio.ffes.es