El projecte europeu INTERTWinE avança en la solució de problemes d'interoperabilitat entre les API de programació paral·lela

17/06/2020 | SCP

El projecte se centra en la interoperabilitat dels models de programació paral·lela, concretament, en la solució de problemes entre les interfícies de programació d'aplicacions.

El projecte europeu INTERTWinE del programa Horitzó 2020, en el qual han participat investigadors del grup HPC&A - High-Performance Computing and Architectures de la Universitat Jaume I, ha finalitzat al setembre de 2018 després de tres anys de treball centrat en la interoperabilitat dels models de programació paral·lela.

La pròxima generació de sistemes paral·lels consistirà en una jerarquia de nivells arquitectònics i, per a programar aquests sistemes de manera eficaç, es necessitaran interfícies de programació d'aplicacions (API) amb implementacions eficients i robustes. No existeix una API única que aborde tots els nivells arquitectònics i és poc probable que sorgisca prompte. Per tant, la utilització de combinacions de diferents API en diferents nivells del sistema pot ser l'única solució pràctica a curt i mitjà termini.

INTERTWinE ha reunit les principals organitzacions europees que estan inspirant l'evolució dels models de programació i les seues implementacions. El projecte s'ha centrat en sis API clau: MPI, GASPI, OpenMP, OmpSs, StarPU, i PaRSEC, cadascuna de les quals ha tingut un soci de projecte amb àmplia experiència en el disseny i implementació d'API. El projecte ha treballat en estreta col·laboració amb els organismes de normalització i els equips de desenvolupament d'aquestes API per a resoldre els problemes d'interoperabilitat tant a esca d'especificació com a escala d'aplicació.

INTERTWinE ha aconseguit importants avanços en la solució de problemes d'interoperabilitat entre les API de programació paral·lela i, per tant, també cap a l'objectiu final de proporcionar formes pràctiques però eficaces de programar la pròxima generació de sistemes paral·lels. Encara que el projecte en si ja ha acabat, moltes de les idees i aplicacions desenvolupades estan sent represes per altres projectes o estan sent desenvolupades pels socis del projecte.

Els socis del projecte han sigut la Universitat d'Edimburg (Regne Unit), com a coordinadora, el Barcelona Supercomputing Center (Espanya), el Royal Institute of Technology (Suècia), Inria (França), Fraunhofer ITWM (Alemanya), el German Aerospace Center (Alemanya), T-Systems SfR - Solutions for Research (Alemanya), la Universitat de Manchester (Regne Unit), i la Universitat Jaume I.