27/09/2018 | SCP

Un estudi desenvolupat a la Universitat Jaume I de Castelló (UJI) permetrà millorar el realisme dels arbres en els videojocs en 3D gràcies a l’avanç en la representació geomètrica de fulles de diverses espècies forestals. El treball ha estat realitzat pel Centre de Visualització Interactiva (CEVI), el grup de recerca liderat pel catedràtic del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics Miguel Chover. Les conclusions del treball s’han publicat en la revista Entropy.

Els resultats obtinguts en aquesta recerca «donen com a resultat arbres i plantes amb molt poques fulles que mantenen la similitud amb l’original i, d’aquesta manera, permet crear models multiresolució en temps real», afirma Chover. «En disminuir el nombre de fulles, els sistemes poden anar molt més ràpid que si s’hagués de dibuixar l’arbre sencer, per la qual cosa és possible usar-ho en temps real», comenta la investigadora Cristina Gasch. «A més, en mantenir-se la similitud amb l’arbre original, aquest mètode permet que a mesura que els jugadors s’allunyen de l’arbre o de la planta en un videojoc, aquests elements puguen anar reduint les seues fulles sense que els usuaris se n’adonen», agreguen els científics.

El nou mètode per a representar vegetació en videojocs desenvolupat en el CEVI «també permet la seua utilització per a reduir el cost de dibuixar un arbre o planta que estiga parcialment ocult per murs o tanques, entre altres obstacles, perquè en tenir fulles tapades, aquestes són les que primer són eliminades», apunta el catedràtic de Llenguatges i Sistemes Informàtics de l’UJI Miguel Chover.

El treball desenvolupat per l’equip del CEVI ha consistit a dissenyar un nou mètode de simplificació de plantes i arbres que permet una gran millora en l’aparença visual. Per a això, com exposa Cristina Gasch, «es col·loca l’element dins d’una figura geomètrica i s’obté una imatge des de cada cantonada de la figura. Depenent de la figura geomètrica, la quantitat d’imatges obtingudes és major o menor. Després, s’elimina una fulla de l’arbre o planta i es tornen a obtenir les imatges». El següent pas que realitza el mètode és comparar les noves imatges amb les anteriors i donar un valor a aquesta diferència, al que s’anomena «error». Després es torna a afegir la fulla eliminada i s’elimina una altra, repetint el procés. I així, fins a haver-ho fet amb cadascuna de les fulles de l’element.

Finalment, quan ja es té l’error de totes les fulles, es mira quin és el menor, la qual cosa indica que és la fulla que, en eliminar-la, modifica en menor mesura l’element. En trobar-la, continua la investigadora, «s’elimina aquesta fulla definitivament i s’escala la fulla més propera amb la finalitat que la frondositat de la planta o arbre no es veja afectada. Finalment, es repeteix el procés fins que l’element s’ha simplificat tot el que volem».

El Centre de Visualització Interactiva (CEVI), dirigit pel catedràtic Miguel Chover, és un grup de recerca pertanyent a l’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT) de la Universitat Jaume I. La seua activitat científica està relacionada amb els jocs per a ordinador, creació automàtica de continguts 3D, optimització i gestió eficient de geometria i dispositius i tècniques d’interacció, visualització i seguiment de l’usuari.

Gasch, C.; Remolar, I.; Chover, M.; Rebollo, C. Viewpoint-Driven Simplification of Plant and Tree Foliage. Entropy 201820, 213. https://doi.org/10.3390/e20040213