La Fundació de l'Hospital Provincial i l’UJI cerquen atenuar el dolor en pacients oncològics a través d'una aplicació mòbil

05/07/2018 | SCP

La Fundació de l'Hospital Provincial i la Universitat Jaume I han signat un  conveni de col·laboració per a la recerca i implantació d'una aplicació mòbil que monitorarà els pacients amb dolor irruptiu oncològic durant l'estudi que realitzen conjuntament ambdues entitats.

La doctora Ana Bouché, directora general de la Fundació, ha destacat que amb aquesta acció es farà «un pas més per a cercar el benestar i la qualitat de vida dels pacients que pateixen càncer en la província de Castelló, ja que el dolor irruptiu té una alta prevalença en els pacients oncològics i aquest estudi ens permetrà conèixer detalladament quan es produeix el dolor, amb quina intensitat i quant dura per a poder tractar-lo de manera més efectiva».

En la recerca participen el Laboratori de Psicologia i Tecnologia (Labpsitec) de la Universitat Jaume I, la Unitat del Dolor i el Servei d'Oncologia Radioteràpica del Consorci Hospitalari Provincial de Castelló i la Fundació de l'Hospital Provincial.

La doctora Azucena García Palacios, investigadora del Labpsitec, ha explicat que el seu grup «va desenvolupar una aplicació per al dolor crònic i ara validarem una nova aplicació per al dolor irruptiu, perquè els pacients oncològics tenen episodis esporàdics de pics de dolor i resulta complicat fer-ne un seguiment. L'adaptació de l’app de control del dolor facilitarà el seguiment amb l'objectiu final de millorar el tractament i aconseguir pal·liar el dolor».

El dolor oncològic té una alta prevalença en els pacients que pateixen un càncer i en la majoria dels casos és de difícil maneig. La incidència varia segons la fase de la malaltia i el tipus de tumor associat. El dolor episòdic transitori amb característiques pròpies és l'entitat que es defineix com a dolor irruptiu oncològic amb impacte en la qualitat de vida dels pacients i elevats costos econòmics.

APP Monitor de Dolor Irruptivo Oncológico

L'estudi clínic té com a objectiu principal el monitoratge dels pacients que presenten dolor irruptiu oncològic per a obtenir les dades en temps real a través d'una app (Monitor Dolor Irruptivo Oncológico) i comparar aquesta avaluació amb la realitzada pel facultatiu de la unitat del dolor mitjançant preguntes retrospectives.

L'objectiu secundari és avaluar la utilitat de les alarmes clíniques que envia l’app per a augmentar la seguretat i l'eficàcia dels tractaments. Els resultats aportaran novetats en el maneig futur del dolor irruptiu oncològic i una millora en la qualitat de vida en els pacients tractats.

Per a la validació de l'aplicació mòbil s'està monitorant pacients amb dolor irruptiu oncològic durant 30 dies per a obtenir dades en temps real sobre aquesta patologia. També s'empra un sistema d'alarmes de l’app per a valorar si el seu ús en un grup de pacients s'associa amb millors resultats clínics.

A través de l’app, els pacients responen dos registres diaris amb preguntes breus sobre l'estat d'ànim, la intensitat i el tipus de dolor, la seua localització, la medicació que s'ha pres i els seus efectes adversos o les conseqüències en la vida diària, el somni, el treball o l'activitat física. A més, l'aplicació mòbil permet registrar els episodis de dolor irruptiu en el moment que el pacient els pateix i en fa un seguiment exhaustiu.

Finalment, cal destacar que l’app també compta amb un sistema d'alertes que arriben als facultatius quan varien determinats paràmetres, la qual cosa permet reajustar els tractaments i millorar-ne l'efectivitat.

L'equip investigador està format per les doctores Azucena García Palacios i Diana Castillo i el doctor Carlos Suso Ribera, del Labpsitec; els facultatius Carlos Ferrer i Francisco Villegas del Consorci Hospitalari Provincial de Castelló, i Verónica Martínez, investigadora de la Fundació de l'Hospital Provincial.