L’UJI impulsa les energies renovables per a generar ocupació d’estudiantat universitari a zones rurals El projecte europeu In2Rural liderat per la professora d’Enginyeria Leonor Hernández va aconseguir el Diploma d’Excel·lència en la cinquena edició dels EDUManager Awards

01/06/2018 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

La Universitat Jaume I (UJI) ha impulsat durant tres anys l’ús de les energies renovables a fi de millorar l’ocupabilitat d’estudiantat universitari en les zones rurals d’Europa. Aquesta iniciativa ha sigut possible gràcies al projecte europeu Erasmus+ In2Rural, liderat per la professora del Departament d’Enginyeria Mecànica i Construcció Leonor Hernández, que va aconseguir el Diploma d’Excel·lència en la cinquena edició dels EDUManager Awards, atorgats a la universitat romanesa Vasile Alecsandri.

El projecte In2Rural («Pràctiques innovadores en energies renovables per a millorar l’ocupabilitat rural»), coordinat per l’UJI, ha aconseguit la participació d’estudiantat, universitats i pimes d’Espanya, Romania i Hongria en les diverses línies de treball vinculades amb la formació, presencial i en línia, la divulgació i la sensibilització amb la sostenibilitat. «Estem molt satisfets d’haver demostrat que el desenvolupament de les energies renovables pot servir per a incrementar les opcions d’ocupació en el medi rural per a joves amb estudis universitaris», argumenta la professora de Mecànica Leonor Hernández, també coordinadora de la iniciativa.

DIMENSIÓ SOCIAL, AMBIENTAL I ECONÒMICA

Des de 2014 fins a 2017, el desenvolupament d’In2Rural ha fet possible l’organització de diverses accions formatives, jornades de divulgació i investigació aplicada per a dinamitzar la utilització d’energies renovables en el medi rural. Tot això, en opinió d’Hernández, «des d’una perspectiva sostenible i respectuosa amb els territoris, dotant la tecnologia d’una dimensió social, ambiental i econòmica».

Durant tot el cicle del projecte s’ha prioritzat el treball en xarxa amb els agents claus per al desenvolupament rural, com ara els governs locals, les pimes i les organitzacions de la societat civil. Altres aspectes transversals que han format part de la identitat d’In2Rural han sigut la interdisciplinarietat, combinant àrees de coneixement com ara l’enginyeria, la sociologia i l’administració d’empreses, i la contribució a la internacionalització de petits municipis.

Algunes dades que poden donar una idea de l’impacte del projecte són que més de 30 estudiants han participat en cursos europeus sobre energies renovables per al desenvolupament rural i més de 35 professors i tècnics han augmentat les seues competències en les matèries del projecte. Quant a la visibilitat a  Internet, es destaca que els productes intel·lectuals han sigut descarregats més de 9.000 vegades, els vídeos han sigut visionats més de 1.000 vegades i el web del projecte ha rebut més de 4.300 visites.

En concordança amb les línies estratègiques del programa Erasmus+, In2Rural ha advocat per impulsar el coneixement lliure a través de l’accés obert a tots els materials i resultats del projecte. Per aquest motiu, els productes intel·lectuals s’han publicat sota les llicències Creative Commons i es poden descarregar gratuïtament des de la pàgina web del projecte i des del repositori digital de l’UJI.

Leonor Hernández és professora del Departament d'Enginyeria Mecànica i Construcció i investigadora del Grup de Fluids Multifàsics. La seua activitat investigadora recent se centra en l'ús de nanofluids com a materials avançats de captació solar, transferència de calor i emmagatzematge tèrmic. Actualment és coordinadora de l'Acció COST Nanouptake. A més d’In2rural, està involucrada en altres accions de cooperació amb països en desenvolupament i ha coordinat dos projectes europeus Erasmus+ en els últims quatre anys relacionats amb energies renovables i desenvolupament rural, com ara ITforest.

Informació sobre In2rural: http://in2rural.uji.es/

Accés als productes intel·lectuals del projecte: http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/154485

Canal de YouTube del projecte: https://www.youtube.com/watch?v=pIdVHokBEfM&list=PLg4VBgL4sO8_XhDDm1ogsqfDNwqwZMnrk

 

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions