Dia Internacional de la Llum Els experiments d’alumnat de secundària i les demostracions «màgiques» del professor Fernández Panadero centren la commemoració a l’UJI

21/05/2018 | SCP

El físic i divulgador científic Javier Fernández Panadero ha sigut l’encarregat de tancar la commemoració amb motiu del Dia Internacional de la Llum, organitzada pel Grup d’Òptica de Castelló de la Universitat Jaume I i onze centres de secundària en el Menador espai cultural. El professor de Tecnologia ha explicat, mitjançant la demostració, què és la llum, com la percebem i algunes de les seues principals característiques, usant elements com l’aire o l’aigua i objectes com una corda, un globus o un polaritzador.

Una de les primeres coses que ha explicat és que la llum és una ona electromagnètica i amb una corda ha mostrat com es propaga. Ens ha recordat que no tot el que veiem és el que sembla, i ha «enganyat» a tothom en mostrar una caixa redona de la qual semblava eixir una granota, però quan la miràvem amb deteniment es podia comprovar que la granota estava pintada en el fons.

Per a descriure com som capaços de percebre els objectes, ha ensenyat com la llum arriba a l’objecte, rebota, torna als nostres ulls i després el cervell s’encarrega de processar la informació. A més, ha recordat que l’ull humà només és capaç de veure l’espectre visible entre l’ultraviolat i l’infraroig, per això ha recomanat l’ús d’ulleres de sol polaritzades. Una xarrada didàctica i entretinguda, en què els joves han gaudit de les demostracions, en alguns moments «màgiques», i de la qual el professorat ha pogut extraure bones idees per a practicar en classe.

La jornada commemorativa s’ha iniciat a primera hora del matí amb demostracions científiques i exposicions de pòsters per part de l’alumnat dels instituts participants, els quals han abordat aspectes com ara els espectres, la fluorescència de la quinina, les imatges en 3D, les propietats de la llum, el color, els diferents tipus de bombetes o els cotxes guiats per llum que han impressionat el professorat assistent per la complexitat en el plantejament i pel bon fer de l’alumnat.

A la vesprada, alguns dels investigadors i investigadores del Grup d’Investigació d’Òptica de Castelló (GROC) han explicat els diferents estudis que realitza aquest grup en la universitat pública de Castelló. Part del material mostrat durant la commemoració s’integrarà en una pàgina web perquè puga ser consultat i utilitzat per tothom (http://dil.uji.es/),

Els centres participants en aquesta commemoració internacional del Dia de la Llum han sigut l’IES Penyagolosa; Nuestra Señora de la Consolación, col·legi La Magdalena, IES Francesc Tàrrega; IES Alfons XII; IES Ximén d’Urrea; IES Politècnic; IES Jaume I; IES Ribalta; IES Els Ports i Àgora Lledó I.S.