La Universitat Jaume I (UJI) ha dissenyat un videojoc de realitat virtual en 3D per a fomentar el potencial de les ciutats intel·ligents o smart cities. Els investigadors de l'Institut de Noves Tecnologies de la Imatge de l’UJI Francisco Ramos, Nacho Miralles i Sonia Gil han creat l’app denominada «Smart Beetles», un projecte els resultats del qual s'han publicat en el Workshop on Open Data for Open Cities and Geogames en la Conference on Geoinformation Science celebrada a Wageningen (Holanda).
L’app Smart Beetles té l'objectiu de crear una eina de caràcter lúdic perquè les persones puguen conèixer on es troben els serveis d'una ciutat. Per a això, els investigadors han construït un videojoc que proposa una missió tan senzilla com conservar nets els carrers, a través de diversos nivells de joc. La proposta ha sigut implementada usant Unity3D, OpenStreetMaps i ESRI City Engine, i ha comptat amb la col·laboració de l'empresa Pixelder.com.
Aquest videojoc requereix un disseny específic per a cada ciutat on vulga ser implantat. «El primer prototip d’Smart Beetles ha modelat la ciutat de San Diego, ja que presentem el projecte en aquesta localitat, en el congrés ESRI User Conference», explica el professor del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics de l’UJI Francisco Ramos. En l'actualitat, la primera versió del joc es pot descarregar de forma gratuïta en App Store i en Google Play, mentre els investigadors treballen en la integració de serveis en temps real.
Smart Beetles promou les smart cities perquè «permet conèixer els serveis que ofereix una ciutat jugant; d'aquesta manera, es potencia la seua utilització d'una manera més intel·ligent per part dels ciutadans», en opinió de Ramos. A més, aquesta app presenta innovacions tecnològiques rellevants en l’àmbit científic, com és el cas de la integració de dades de la ciutat amb el motor de videojocs.
Les smart cities estan creixent i la seua principal justificació està basada en el rendiment i l'eficiència. «Amb aquest tipus de videojocs –comenta Ramos– s'espera que els aspectes educatius i els lúdics cobren més pes i siguen capaços d'integrar-se en aquest entorn». «No desitgem que les ciutats siguen únicament més eficients; treballem perquè, a més, siguen més divertides», puntualitza.
Francisco Ramos és professor del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics de l’UJI. Les seues línies de recerca inclouen la realitat virtual i augmentada, gràfics en temps real i GIS. Va ser premi extraordinari de doctorat per la seua tesi en 2008 i actualment és director del Màster en Programació Mòbil i professor en el Màster Erasmus Mundus en Tecnologies Geoespacials. A més, és cofundador de l'empresa Emotional-apps.com i consultor extern en Pixelder.com.
Per la seua banda, Nacho Miralles és estudiant predoctoral en el grup Geotec. La seua recerca està centrada en l'aplicació de les tecnologies geoespacials en l'àmbit de la salut mental. No obstant això, sempre s'ha interessat pels jocs de rol i els videojocs, com a consumidor al principi i com a desenvolupador des de fa uns anys. Per aqueix motiu, tracta d'afegir components de l'àmbit gamer als desenvolupaments i recerques en els quals es veu involucrat.
Descàrrega iOS: http://smartbeetles.com/ios
Descàrrega Android: http://smartbeetles.com/android
F. Ramos, N. Miralles. Smart Beetles: Towards A Geogame for Smart Citizens. In Workshop on Open Data for Open Cities and Geogames. AGILE. International Conference on Geographic Information Science 2017. ISSN 1613-0073. Vol. 1952. pp 36-38. http://ceur-ws.org/Vol-1952/
F. Ramos, N. Miralles, C. Andres. EDUCATING CHILDREN IN SMART CITIES BY USING A VIDEOGAME, INTED2017 Proceedings. ISSN: 2340-1079, p. 5612. DOI: http://dx.doi.org/10.21125/inted.2017.1306
F. Ramos, I. Miralles, C. Andres. PEDAGOGY AND VIDEOGAMES: THE SERIOUS GAMES AGE, EDULEARN17 Proceedings. ISSN 2340-1117, p. 4164. DOI: http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2017.1895