El joc gratuït ChemMend per a aprendre la taula periòdica desenvolupat per investigadors de l’UJI ja està disponible en línia

13/03/2018 | SCP

Els investigadors Vicente Martí Centelles, Jenifer Rubio Magnieto, Luis Leiva, i V. Javier Traver, amb el finançament de l’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT-UJI), han posat en marxa la versió en línia de ChemMend, un joc gratuït per a aprendre la taula periòdica de forma lúdica. El joc pretén facilitar l’aprenentatge del grup i període dels elements més comuns de la taula periòdica.

Conèixer la taula periòdica dels elements és essencial en química, però la seua memorització sol ser tediosa i complexa per a l’alumnat. Amb una dinàmica similar al joc de l’Uno, els participants han de seguir la carta de referència amb cartes que representen elements del mateix grup o període.

Els quatre investigadors analitzen actualment el valor educatiu del joc; per això, animen l’estudiantat de secundària i universitari, el professorat, tant dels instituts com de la universitat, els professionals de la química i els educadors en general a provar-lo. A més a més, ofereixen al professorat interessat la possibilitat de conèixer l’estudiantat que ha fet servir el joc o altres dades d’ús, gestionant els pertinents permisos. També animen el professorat a fer proves comparatives (un grup d’alumnat fan servir el joc i altre no) i comparteixen els resultats amb ells. Per a sol·licitar aquestes opcions o demanar-ne més informació, cal escriure’ls a chemmend@gmail.com

ChemMed ha sigut el primer joc que permet explorar i adquirir coneixements sobre els grups i períodes dels elements perquè fins a la seua creació els jocs que existien se centraven a relacionar els diferents elements amb el seu símbol. L’aplicació web monojugador és una excel·lent activitat perquè l’estudiantat practique a casa l’aprenentatge de la taula periòdica. Per això, els creadors recomanen completar cada partida en una o diverses sessions perquè l’aplicació guarda els resultats i permet continuar on s’ha deixat i contestar els qüestionaris vinculats.

L’equip de treball format per Vicente Martí, investigador postdoctoral d’investigació en la University of Edinburgh, a Escòcia; Jenifer Rubio, investigadora en el Departament de Química Inorgànica i Orgànica de l’UJI; Luis Leiva, investigador i director de Tecnologia de l’empresa Sciling, S.L. i V. Javier Traver, investigador de l’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge de l’UJI, ha emprat l’aportació econòmica de l’INIT-UJI per a realitzar un estudi pilot previ en el qual ha participat professorat de Química de l’Institut Penyagolosa de Castelló.

La versió original del joc en format físic va ser desenvolupada per Vicente Martí i Jenifer Rubio, que van treballar al llarg de dos anys en el desenvolupament del projecte, validant-lo mitjançant la participació d'alumnat i professorat de secundària i d’universitat. El joc web de ChemMed està basat en aquesta versió física, que va ser publicada en el Journal of Chemical Education: “ChemMend: A card game to introduce and explore the Periodic Table while engaging students’ interest”, 2014, 91 (6), pp 868-871.