Evitar la contaminació creuada en el sector alimentari és l'objectiu de la nova empresa d'Espaitec, Proyecto Kryptonita

16/12/2018 | SCP

La signatura de base tecnològica vinculada al Parc Científic, Empresarial i Tecnològic de l’UJI sorgeix a partir d'un projecte de recerca entre la Universitat Jaume I i Grupo IMAN.

La contaminació creuada amb al·lergògens durant la producció d'aliments és un dels principals problemes en les instal·lacions alimentàries. Existeixen diverses formes de transferir rastres d'un al·lergogen d'un producte a un altre, com per exemple compartir utensilis per a la preparació de la mescla, l'ús comú de la balança d'ingredients o una inadequada neteja de la línia de producció o de l'equipament. En aquest marc, sorgeix Proyecto Kryptonita: una jove empresa de base tecnològica creada amb l'objectiu de proporcionar una eina senzilla i de cost reduït per a dur a terme, tant en sec com en humit i per personal no especialitzat, la validació de la neteja de superfície en les instal·lacions alimentàries, excloent així la presència d'al·lergògens.

«El nostre objectiu és el disseny i desenvolupament de sensors moleculars i analitzadors, així com la seua incorporació en dispositius que poden ser utilitzats per personal sense formació tècnica», afirma Maria García-Verdugo, directora de la Divisió Alimentària de Grupo IMAN. «Aquests desenvolupaments provenen d'una recerca interdisciplinària que conté aportacions de camps com la química o els materials avançats, però també d'altres àrees de coneixement com la biotecnologia o la nanotecnologia, i de tècniques avançades de fabricació», conclou Maria.

En l'actualitat l'empresa està treballant en el desenvolupament de sistemes de sensors colorimètrics que permeten la detecció senzilla i ràpida de possibles al·lergògens en llocs on es manipulen aliments. «L'objectiu és dotar a les empreses d'alimentació amb eines senzilles i fiables que els permeten dissenyar protocols de neteja validats i documentats, de manera que puguen dur-se a terme les actuacions necessàries d'una manera molt ràpida sobre el procés en el seu conjunt», destaca Santiago Luís Lafuente, director del grup de Química Supramolecular i Sostenible de la Universitat Jaume I i catedràtic del Departament de Química Inorgànica i Orgànica.

Recentment vinculada al Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de la Universitat Jaume I (Espaitec), l'empresa sorgeix a partir d'un projecte de recerca realitzat de forma conjunta entre el grup de Química Sostenible i Supramolecular de la Universitat Jaume I, liderat per Santiago Luís Lafuente, i Grupo IMAN, una companyia que ofereix solucions a empreses en recursos humans, facility services i outsourcing; i que disposa d'una divisió especialitzada en el sector alimentari. La seua vinculació a Espaitec respon a l'interès a generar noves sinergies amb la universitat de Castelló I i especialment, amb la resta d'empreses situades en el parc.

Accedeix al vídeo presentació de l'empresa https://youtu.be/pe8z9szaekk