L’Observatori de Canvi Climàtic debat sobre la qualitat de l’aire de Castelló Els experts destaquen el repte de creuar les dades de contaminació i de la sanitat pública per dissenyar indicadors de salut, prevenció i benestar de la població

28/04/2019 | SCP

L’Observatori de Canvi Climàtic de Castelló, promogut per la Universitat Jaume I (UJI) amb el suport de l’empresa de gestió ambiental Fobesa, va celebrar dilluns 10 de desembre a Menador espai cultural el diàleg ciutadà «L’aire que respirem a la ciutat de Castelló» amb motiu de la celebració de la cimera de les Nacions Unides COP24, que té lloc a la ciutat polonesa de Katowice i que conclourà el pròxim divendres. Els experts van destacar el desafiament de l’administració, les empreses i la comunitat investigadora per tal de creuar les dades de contaminació i de la sanitat pública a fi de dissenyar indicadors de salut, prevenció i benestar de la població.

El debat obert va comptar amb la participació del subdirector general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, José Vicente Miró, qui va subratllar «la millora constant en la qualitat de l’aire, tant de Castelló com de la Comunitat Valenciana, especialment del vessant dels processos productius, on l’aplicació de les millors tecnologies disponibles ha reduït les emissions d’efecte hivernacle d’aquest sector». D’altra banda, però, el trànsit a les ciutats «continua representant un repte a fi de traure la pol·lució dels nuclis urbans, on la dispersió dels contaminants és molt difícil», va afegir. Miró va comentar, alhora, que una de les metes de l’administració valenciana és «disposar dels màxims mecanismes i estacions de mesura per diagnosticar la qualitat de l’aire en la totalitat del territori autonòmic, no solament per complir les exigents directives europees, sinó també per avançar en mesures de mitigació del canvi climàtic».

La investigadora de l’UJI Ana Belén Vicente, pertanyent al Departament de Ciències Agràries i Medi Natural, també membre del Seminari Interdisciplinari d’Investigació en Canvi Climàtic, va afirmar que l’ambient de Castelló es considera «prou saludable, ja que s’hi compleixen tots els llindars de contaminació». Tot i això, Ana Belén Vicente va apuntar la «conveniència de crear nous indicadors de salut a municipis i ciutats, que facen servir dades sobre pol·lució i benestar, alhora que puguen fer possible la creació de mapes de prevenció i riscos».

El director general de Fobesa, Juan Pablo Mateo, va insistir en el compromís de la seua empresa i del Grupo Gimeno en la gestió ambiental responsable en tots els seus processos per reduir-ne l’impacte. Per exemple, en l’àmbit de la mobilitat, «els nostres vehicles lleugers ja són elèctrics i els camions menuts de recollida de residus funcionen amb gas natural per tal d’evitar la contaminació dels municipis». A més a més, «desenvolupem diverses iniciatives per compensar el diòxid de carboni (CO2) emès i participem en plans de reforestació». «També considerem que el sector empresarial i les administracions han de treballar conjuntament en la sensibilització de la ciutadania davant desafiaments globals i locals com ara el canvi climàtic, per tal de millorar la qualitat de vida de les persones», ha conclòs Mateo.

El professor de Física de l’UJI Lluís Martínez, responsable del projecte Cultura Científica i Ciència Ciutadana de l’UJI –qui va intervenir en representació del vicerector d’Investigació i Transferència, Jesús Lancis– va insistir en la rellevància de potenciar un model de recerca interdisciplinària per a fer front a reptes tan transversals com els efectes i la mitigació de l’escalfament global en una zona tan vulnerable com l’àrea mediterrània.

INICIATIVA «SABIES QUÈ?»
En paral·lel a la celebració d’aquest diàleg sobre la qualitat de l’aire a la ciutat de Castelló, l’UJI i Fobesa han llançat una nova campanya de difusió de coneixements científics sobre conceptes interessants que apel·len a la curiositat relacionats amb l’escalfament global en l’àmbit provincial. Aquesta iniciativa està desenvolupada per la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) del Servei de Comunicació i Publicacions de l'UJI, la qual compta amb el finançament de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. Amb la col·laboració de diversos experts del Seminari Interdisciplinari d’Investigació en Canvi Climàtic es donaran a conèixer curiositats climàtiques vinculades amb l’eficiència energètica, els recursos naturals, l’urbanisme, la gestió dels residus, l’agricultura, etc. (vídeo)

La Universitat Jaume I i l’empresa de gestió ambiental Fobesa, del Grupo Gimeno, han signat un conveni enguany que va permetre la creació de l’Observatori de Canvi Climàtic de Castelló. Aquest acord té l’objectiu de donar visibilitat i promoure la investigació en aquest àmbit pluridisciplinari, així com aprofundir en les mesures d’adaptació i mitigació en la província davant l’escalfament global. Aquesta iniciativa va rebre el premi Ciència en la recent edició dels Premis Radio Castellón de la Cadena Ser.