L’UJI impulsa la compra pública verda de mobiliari urbà a Europa

27/11/2018 | SCP

La Universitat Jaume I ha dissenyat una eina digital en línia per a promoure la inclusió de criteris mediambientals en els processos de compra pública de mobiliari urbà en la Unió Europea. Investigadores del Departament d'Enginyeria Mecànica i Construcció de l’UJI, principalment del grup d'Enginyeria del Disseny (GID), han creat una nova metodologia d'avaluació per a donar suport a la compra pública verda. Aquesta nova metodologia, recentment publicada en la revista científica Sustainable Cities and Society, s'ha implementat en el programari denominat GUF Tool gràcies al projecte europeu Life Future.

La coordinadora de la iniciativa europea a l’UJI i catedràtica de Projectes d'Enginyeria, Rosario Vidal, explica que la nova eina és un programari en línia gratuït i d'accés lliure per a tots els agents que intervenen en un procés de compra pública de mobiliari urbà, com són les administracions públiques, els fabricants, les empreses subministradores, etc. «La seua interfície és molt intuïtiva i s'ha treballat molt perquè la versió final siga molt fàcil d'utilitzar, fins i tot per a aquelles persones que no tinguen formació específica en l'àmbit del medi ambient i la sostenibilitat», agrega.

El projecte Life Future, que conclourà el desembre vinent, s'ha desenvolupat durant tres anys amb un pressupost global de 605.496 euros, dels quals 340.613 euros han sigut finançats per la Unió Europea a través del programa Life. L'Institut Tecnològic del Plàstic (AIMPLAS) és el coordinador del consorci que ha impulsat aquesta iniciativa desenvolupada per un total de sis socis. A més de l’UJI, hi han participat l'Associació de les Ciutats pel Reciclatge i la Gestió Sostenible dels Recursos de Bèlgica (ACR+), l'Institut Tecnològic de Producte Infantil i Oci d'àmbit espanyol (AIJU), el centre d'innovació Las Naves de l'Ajuntament de València i la ciutat croata de Koprivnica. L'equip de l’UJI està format per Rosario Vidal, Teresa Gallego, Núria Sánchez-Pantoja, Gemma Tido, Amaya Bartolomé i Nuria Vernís.

SOSTENIBILITAT EN LA GESTIÓ DELS PROCESSOS

L'eina digital GUF Tool per a facilitar la compra verda està estructurada en tres fases. La primera serveix per a consultar i definir els criteris mediambientals que cal tenir en compte en un procés públic de compra de mobiliari urbà verd, en funció del tipus d'element a adquirir o dels materials dels quals es vol que siguen fabricats. La segona dóna accés al manual de l'usuari, així com un vídeo tutorial que ajuda en el procés d'introducció de dades. I la tercera, més complexa, permet gestionar la part ambiental dels processos de compra: publicar ofertes de compra pública, avaluar productes, comparar-los, etc.

L'eina pot utilitzar-se en anglès, en espanyol o en croat i ofereix dos nivells d'ús en funció del nivell d'exigència mediambiental que desitja aplicar l'administració pública al contracte: or o plata. I quant a la manera de funcionar de l'eina, «és extrapolable per a poder comparar un altre tipus de productes; no obstant això, la base de dades interna de la GUF Tool hauria de ser adaptada a altres tipus d'elements, ja que s'han considerat per als càlculs algunes dades estadístiques específiques», agrega Rosario Vidal.

ESTUDI DE L’IMPACTE AMBIENTAL POTENCIAL

«Quan pots mesurar allò de què parles, i expressar-ho amb nombres, en saps alguna cosa; però quan no ho pots mesurar, quan no ho pots expressar amb nombres, el teu coneixement és pobre i insatisfactori: pot ser el principi del coneixement, però amb les teues idees a penes has contribuït a l’avanç de la ciència, siga quin siga el tema». Aquesta idea de Lord Kelvin (segle XIX) és l’esperit que anima aquest grup d’investigació a mesurar el potencial impacte ambiental per a evitar-lo en el disseny de nous productes, tecnologies i serveis. D’aquesta manera, els seus membres han mesurat el potencial impacte ambiental en quasi tots els àmbits: noves energies, nous polímers, residus urbans i industrials, metalls, fusta, aigua potable, transport, construcció, turisme, etc. A més, també han participat activament en l’impuls de noves solucions innovadores més sostenibles, com ara nous plans de mobilitat fomentant la bicicleta i caminar, compra pública verda per a les administracions públiques, desenvolupament de projectes amb innovadores energies renovables i projectes d’economia circular que aprofiten els residus per a fer nous productes.

Des d’un enfocament multidisciplinari i amb l’objectiu d’involucrar l’alumnat en un projecte internacional innovador, Teresa Gallego i Núria Sánchez-Pantoja van liderar la participació de l’UJI en el concurs Solar Decathlon Europe 2014 celebrat a Versalles. En el disseny del prototip d’habitatge solar éBRICKhouse es van desenvolupar solucions constructives prefabricades i eficients, es van implantar energies renovables i es van investigar sistemes innovadors per a la rehabilitació d’edificis.

Més informació:

Web del projecte Life Future: http://www.life-future-project.eu/