L’UJI participa en el disseny de nanolàmines amb la gama de colors ampliada per a millorar les pantalles LCD i LED El Grup de Química Quàntica, gràcies a una col·laboració internacional liderada per la Universitat de Gant, ha fet una avanç significatiu en el camp dels materials semiconductors per a dispositius òptics

07/11/2018 | SCP

Investigadors del Departament de Química Física i Analítica de la Universitat Jaume I (UJI) han participat en el disseny de nanolàmines semiconductores amb la gama de colors ampliada per tal de millorar les pantalles LCD i LED gràcies a una col·laboració internacional liderada per la Universitat de Gant. Els resultats d’aquesta investigació, on també han intervingut l’ICFO-Barcelona i l’Institut Italià de Tecnologia, s’han publicat en la revista Nano Letters.

El professor de Química Física de l’UJI Juan Ignacio Climente, investigador en aquest projecte, explica que aquestes estructures semiconductores per a dispositius òptics, fins ara, «oferien colors intensos i purs en el blau i verd, però l’emissió en altres colors resultava deficient. Mitjançant una innovació sintètica, aquest estudi ha permès ampliar els resultats òptims a colors grocs, taronja i roig».

El treball conjunt del Grup de Química Quàntica de l’UJI, coordinat pel professor Juan Ignacio Climente, amb el grup de recerca del doctor Iwan Moreels i experts d’altres universitats europees, ha permès un avanç significatiu en el desenvolupament de materials semiconductors per a dispositius òptics.

En concret, des de la Universitat Jaume I, en paraules de Climente, «hem fet càlculs mecanoquàntics que demostren que els nous colors de la llum emesa són resultat de la major grossor de les nanolàmines sintetizades pels nostres col·laboradors, i que ofereixen nous coneixements sobre les propietats òptiques úniques d’aquests materials». «La nova ruta sintètica permet estendre els grossors habituals (3.5-5.5 capes d'àtoms) fins a 8.5 capes», afegeix el professor.

SEGONA GENERACIÓ DE QUANTUM DOT DISPLAYS

Les nanolàmines semiconductores estan destinades a constituir la segona generació de les denominades quantum dot displays, ja presents en el mercats, atès que ofereixen colors més purs i intensos que la tecnologia actual per a pantalles LCD o LED. A més a més, aquests materials obtinguts gràcies a la nanotecnologia també són objecte d’estudi per a la seua aplicació dispositius làsers i sensors òptics.

El Grup de Química Quàntica de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals de la Universitat Jaume I està especialitzat en l’estudi teòric de nanocristalls. Els seus investigadors modelen aquests sistemes amb les eines de la mecànica quàntica per a entendre i predir el seu comportament físic. Recentment, aquest grup va demostrar que les noves nanolàmines semiconductores sintetitzades als laboratoris poden millorar la lluminositat de LED, làsers i pantalles LCD d’ordinadors o televisors perquè permeten minimitzar les pèrdues energètiques respecte als materials semiconductors actuals.

Més informació:

Sotirios Christodoulou, Juan I. Climente, Josep Planelles, Rosaria Brescia, Mirko Prato, Beatriz Martín-García, Ali Hossain Khan, Iwan Moreels
Chloride-Induced Thickness Control in CdSe Nanoplatelets
Nano Lett., 2018, 18 (10), pp 6248–6254 DOI: 10.1021/acs.nanolett.8b02361