Una tesi de l’UJI proposa la revisió del judici normatiu actual sobre l’antihiatisme

25/07/2017 | SCP

El doctorand de la Universitat Jaume I Antonio Alcoholado ha obtingut una nota d'excel·lent cum laude per unanimitat en la lectura de la seua tesi «Fenómenos métricos y antihiatismo en hablantes cultos de español». El tribunal ha estat compost per tres referents de la Filologia Hispànica, el catedràtic emèrit de llengua espanyola de la Universitat Autònoma de Barcelona i director de la Reial Acadèmia de la Llengua de 2010 a 2015, José Manuel Blecua; el catedràtic de la Universitat de València Antonio Hidalgo, i la professora de la Universitat d'Alacant Susana Pastor.

Aquesta recerca, dirigida per la professora de l’UJI Mercedes Sanz, explica des dels punts de vista gramatical, històric i literari la tendència de l'espanyol (en la seua herència romanç) a articular en una mateixa síl·laba vocals que en l'escriptura corresponen a síl·labes diferents, en correspondència amb els fenòmens mètrics que regeixen la preceptiva literària en la versificació.

El doctorand ha constatat aquesta tendència en tres corpus, un de literari i dos orals, conformats per parlants cultes d'espanyol procedents d'Europa i d'Amèrica. A partir d'això, discuteix prejudicis gramaticals, assentats en la representació gràfica de la llengua, que impedeixen la comprensió d'aquesta tendència antihiàtica, i planteja la necessitat d'estendre el concepte a les vocals /e/ i /o/. Finalment, suggereix la revisió del judici normatiu actual sobre l’antihiatisme i observa línies de recerca posteriors.

Antonio Alcoholado va estudiar el Màster en Comunicació Intercultural i Ensenyament de Llengües (CIEL) de l’UJI i treballa actualment com a professor en el Shenzhen College of International Education de Xina.