Els acadèmics recomanen passió per a iniciar-se en la investigació

27/11/2017 | SCP

Investigar no és senzill, per això els acadèmics que han participat divendres 24 de novembre de 2017 en la vigèsima segona edició de les Jornades de Foment de la Investigació de la Facultat de Ciències Humanes i Socials han recomanat als nous investigadors i investigadores que busquen temes que els «apassionen». Així ho ha explicat el professor Carlos J. Fernández Rodríguez de la Universitat Autònoma de Madrid durant la conferència inaugural i la degana de la FCHS, Rosa Agost, en la presentació de l’acte, indicant, ambdues, que cal buscar un punt mitjà entre el que les polítiques científiques demanen i financen i el que a cadascú més li interessa.

Fernández, que ha impartit la conferència «Investigant la crisi: estratègies metodològiques i de difusió dels resultats» ha assegurat que «la investigació és un pilar fonamental del sistema universitari» però «existeixen diversos tipus de pressions que ens porten a determinades dinàmiques investigadores». Cal buscar l’equilibri, ha comentat, entre els criteris que dominen la carrera investigadora i els nostres interessos com a investigadors. Per això, l’investigador de la Universitat Autonòma de Madrid ha recomanat als joves que s’inicien en la investigació que coneguen també qui i què es finança.

Respecte al tema de les publicacions, el professor ha indicat que «investigar sense publicacions és problemàtic» i ha aconsellat fer presentacions dins del mateix departament que fomenten la cohesió de l'equip i per a aconseguir feedback. A més, ha animat a presentar les investigacions en congressos i incorporar-se a les associacions de cada disciplina. Com a reflexió final, Fernández ha afirmat que «cal buscar algun tema que ens agrade i al mateix temps cal adaptar-se a les regles del joc, però creant alhora espais de resistència».

Durant la presentació, la degana de la Facultat de Ciències Humanes i Socials, Rosa Agost, ha reivindicat la investigació en el camp de les ciències socials justificant que «és la base de l’existència i la fonamentació» de la resta de les ciències. Així mateix, ha defensat la transferència en aquest camp indicant que la formació que es realitza des d’aquestes disciplines és transferència de coneixement a la societat. En la seua opinió, «existeix una falta de visió holística del coneixement humà, perquè ens ocupem d’oferir eines per a la reflexió i hi ha persones i col·lectius a qui no els interessa que la ciutadania sàpiga reflexionar».

Imatges de l’acte