07/09/2016 | SCP

La tesi Escenarios atmosféricos de contaminación y lluvia ácida sobre la vertiente mediterránea del Sistema Ibérico defensada a la Universitat Jaume I per María Victoria Quereda permet millorar el coneixement sobre els efectes de les centrals tèrmiques en el medi ambient a partir d'un major coneixement del medi atmosfèric. L'estudi ha tractat de respondre a la controvèrsia existent en la comunitat científica sobre els danys amb efectes tòxics detectats en algunes masses forestals del Maestrat i els Ports i les emissions de la Central Tèrmica d'Andorra. Fins avui, les principals recerques científiques sobre el tema coincidien que entre les qüestions claus per respondre hi havia la falta de coneixement sobre el medi atmosfèric, qüestió a la qual ha tractat de donar resposta la tesi doctoral del Departament de Química Inorgànica i Orgànica de l’UJI.

Per a la recerca del medi atmosfèric s'ha comptat amb l'àmplia base de dades que ofereix la xarxa meteorològica universitària, amb quinze estacions automàtiques, entre les quals destaquen les tres situades a major altura, entre 1.235 i 1.447 metres. Aquestes estacions, sostingudes amb la col·laboració d’Abertis Telecom i d’ICONA-Serveis Forestals de la Generalitat Valenciana, i situades en vèrtexs orogràfics com a autèntiques torres naturals, han permès realitzar un radiosondeig continu de la capa atmosfèrica on es desenvolupen els processos de difusió i dispersió de les emissions de la central tèrmica. Així mateix, per a una millor identificació dels escenaris atmosfèrics, la metodologia aplicada ha comptat amb les imatges de satèl·lits meteorològics del Laboratori de Climatologia de l’UJI.

El coneixement de l'escenari atmosfèric regional ha permès mostrar la validesa del model denominat «gaussià» per a l'estudi dels processos de difusió i concentració de contaminants en la regió. A partir d'aquesta validació, s'ha calculat que la dispersió i concentració de contaminants pot assolir distàncies majors de 50 km, una distància molt superior als 15 km establits en els estudis inicials, segons els quals els efectes contaminants no arribaven a la zona del Maestrat i els Ports. D'altra banda, la modelització plantejada per la tesi ha mostrat l'eficàcia dels processos tècnics específics de dessulfuració introduïts en la central tèrmica a partir de 2010.

L'objectiu final de la tesi, que va obtenir la qualificació d'excel·lent cum laude després de la seua defensa el passat 27 de juliol, passa per afavorir l'elaboració de models de gestió energètica i productiva altament eficaços i respectuosos amb el medi ambient.