La dieta mediterrània rica en greixos saludables no implica augment de pes corporal Els resultats d’aquesta investigació pertanyen a l’estudi Predimed, amb el qual l’UJI col·labora des de 2003

22/06/2016 | SCP

Seguir una dieta mediterrània rica en greixos vegetals (oli d’oliva verge extra, fruita seca, etc.) no implica un augment significatiu de pes si es compara amb una dieta pobra en greixos, segons explica un estudi publicat en la revista mèdica The Lancet Diabetes & Endocrinology. El treball suggereix que moltes directrius actuals sobre salut que recomanen reduir greixos i calories generen una percepció errònia sobre els efectes de la ingesta de greixos de la dieta mediterrània, de reconeguts beneficis per a la salut.

L’article està signat pels experts Ramon Estruch (Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Univesitat de Barcelona i Hospital Clínic de Barcelona), Emili Ros (Hospital Clínic de Barcelona i Institut d'Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer), Rosa M. Lamuela (Facultat de Farmàcia de la UB) i Xavier Pintó (Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UB i Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge), entre altres experts d’institucions i centres hospitalaris de tot l’Estat, entre les quals hi ha la Universitat Jaume I de Castelló (UJI).

Les evidències científiques d’aquest treball pertanyent a l’estudi Predimed apunten que el contingut total en lípids no és un indicador adient per a valorar els efectes negatius o beneficiosos dels aliments. En aquesta línia, els greixos de la fruita seca, del peix i d’olis vegetals rics en compostos fenòlics són més saludables que els lípids procedents de la carn i els aliments processats.

Canvi en les recomanacions dietètiques

El professor del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics de l’UJI Òscar Coltell -adscrit a Predimed des de 2003 per a desenvolupar-hi tasques relacionades amb la gestió i anàlisi de dades i bioinformàtica- argumenta que aquest article està tenint una repercussió molt gran als Estats Units (EUA), «on les últimes recomanacions de salut pública estaven molt centrades en dietes baixes en greixos, per sota del 30%, i l'estudi Predimed, al ser un assaig clínic a llarg termini, ha proporcionat una evidència científica que servirà per a canviar les recomanacions dietètiques dirigides a la població en general».

En opinió de Coltell, aquestes conclusions reforcen més el patró de dieta mediterrània, «no sols per a la prevenció cardiovascular, ja demostrada el 2013 (New England Journal of Medicine), sinó també per al manteniment del pes». «L’allunyament de la dieta mediterrània està contribuint a l'increment de l'obesitat. Cal lluitar per a mantenir-la, sobretot, en la població més jove, com es recull en la Guia d'alimentació saludable de la Xarxa Valenciana d'Universitats Saludables, on també és present l'UJI», conclou el professor i investigador.

Baix impacte en el control de l’obesitat

«Més de quaranta anys de política nutricional han advocat per una dieta baixa en greixos; però estem constatant que això té molt poc d'impacte en el control dels nivells d’obesitat», explica Ramon Estruch, primer autor de l’estudi i membre del Centre d'Investigació Biomèdica de Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBERobn), de l’Institut de Salut Carlos III.

«El nostre estudi mostra que una dieta mediterrània rica en greixos vegetals, com ara l’oli d’oliva i la fruita seca, té poc d'impacte sobre el pes corporal o el perímetre abdominal en comparació amb els efectes d’una dieta baixa en lípids. La dieta mediterrània té beneficis per a la salut ben coneguts i inclou greixos saludables (olis vegetals, peix i fruita seca)», remarca Estruch. Les troballes d’aquest estudi no impliquen, però, que les dietes restringides amb alts nivells de lípids no saludables (mantega, carn processada, begudes ensucrades, postres o menjar ràpid) siguen beneficioses.

L’obesitat és un factor de risc per a diverses patologies (malalties cardiovasculars, diabetis de tipus 2, càncer, patologies musculoesquelètiques, etc.). Per a evitar-la, és recomanable l’exercici físic i una dieta baixa en greix: fins a un límit del 30% de lípids en la ingesta total d’energia, segons recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i altres entitats internacionals. Diversos estudis han constatat que la dieta mediterrània -que inclou greixos saludables- pot ajudar a reduir els riscos per a la salut. No obstant això, les prevencions contra la ingesta de greixos fan que encara es recomanen més dietes pobres en lípids per a perdre pes corporal.

El nou estudi va incloure 7.447 participants (homes i dones, entre 55 i 80 anys), i es va dur a terme en onze hospitals de tot l’Estat durant el període 2003-2010. Els participants estaven dividits en tres grups segons el tipus d’alimentació que seguien: una dieta mediterrània no restringida en calories i rica en oli d’oliva (1), una dieta mediterrània sense restricció calòrica i rica en fruita seca (2), i una dieta baixa en tot tipus de greixos (3). Tots els participants tenien un perfil d’alt risc cardiovascular o eren diabètics de tipus 2, i més del 90% tenien sobrepès o eren obesos.

Després de cinc anys, el consum total de greixos s’havia reduït en el grup de la dieta baixa en lípids, mentre que havia augmentat lleugerament en els dos grups que seguien una dieta mediterrània. Segons els resultats, en general tots els participants van perdre pes: en concret, els que més pes corporal van reduir seguien la dieta mediterrània no restringida en calories i rica en oli d’oliva. Pel que fa al perímetre abdominal, va augmentar més en el grup que seguia una dieta baixa en greixos, en comparació amb els grups amb dieta mediterrània.

Enllaç a la publicació: http://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587%2816%2930085-7/abstract