07/06/2016 | SCP

• Membres del IUPA investigacio-iupa IUPA

Membres del IUPA.

Científics de l’Institut Universitari de Plaguicides i Aigües (IUPA) de la Universitat Jaume I de Castelló han participat en la revisió periòdica sobre estimació del consum de drogues il·lícites a Europa a través de l’anàlisi de les aigües residuals. L’informe publicat per l’Observatori Europeu de les Drogues i les Toxicomanies (EMCDDA) recull les aportacions dels investigadors Félix Hernández, Emma Gracia i Lubertus Bijlsma.

Hernández i Bijlsma tracten els avanços realitzats durant els últims anys per a millorar l’aproximació coneguda com «epidemiologia basada en l’anàlisi d’aigües residuals» (wastewater-based epidemiology, WBE), amb l’objectiu d’estimar l’ús de drogues il·lícites en diferents ciutats europees.  «Valorem en gran mesura la creació de la xarxa europea SCORE, a la qual pertanyem, que coordina els estudis comparats realitzats en ciutats europees des de 2011», apunta Félix Hernández. En aquest tema, a més de la part analítica consistent a determinar les concentracions de drogues en les aigües residuals urbanes, «resulta necessària la col·laboració de diferents experts d’altres àrees, com ara l’epidemiologia, la toxicologia de drogues o l’enginyeria d’aigües residuals», afegeix el professor Hernández.

«El nostre principal objectiu ara és disminuir les incerteses en la part analítica, que és la nostra especialitat, i avançar en noves oportunitats per a investigar en l’àmbit de l’epidemiologia de les aigües residuals», assenyala Lubertus Bijlsma.

L'aproximació WBE va sorgir com una iniciativa interessant fa uns anys, en opinió dels investigadors de l’Institut Universitari de Plaguicides i Aigües, i «s’està convertint en una eina molt poderosa per a mesurar l'ús en temps real de drogues freqüentment consumides, com ara la cocaïna, el cànnabis o les anfetamines i derivats, com és el cas de l'èxtasi». Bijlsma i Hernández comenten que actualment estan investigant el consum de noves drogues de síntesi -cannabinoides sintètics, catinones, etc.- en un projecte europeu en què participen, que està liderat per l'Institut Mario Negri de Milà, i ja han arribat a detectar algunes d'aquestes noves drogues en les aigües residuals, com ara MDPV o droga caníbal, i mefedrona, malgrat el seu menor consum. «Realment, les aigües residuals són una font inesgotable d'informació sobre els hàbits de consum de la població, no solament quant a drogues, sinó també quant a fàrmacs, tabac, cafè i, fins i tot, s’hi poden arribar a detectar marcadors d’algunes malalties. El futur de la WBE és molt esperançador en aquest sentit», conclouen els científics.

La publicació «Illicit drugs in wastewater: advances in wastewater-based drug epidemiology» es pot baixar en aquest enllaç: