Domínguez adverteix a l’UJI del risc del català en la ciència davant la tirania de l'anglès El director de «Mètode» participa en l'acte de reconeixement a les tesis realitzades en valencià

27/05/2016 | SCP

•  catala-ciencia catala_llengua_ciencia_EVR002in

Diplomes als beneficiaris de les ajudes de les tesis doctorals en valencià. | FOTO: Efraim Vidal

El director de la Revista Mètode, Martí Domínguez, ha advertit aquest dijous a la Universitat Jaume I del risc que pateix la llengua catalana en l'àmbit científic a causa de la preponderància de l'anglesa en el que ha arribat a qualificar com «una tirania». El professor de Periodisme de la Universitat de València ha impartit la conferència «El català, llengua de ciència» durant l'acte de lliurament dels diplomes als autors beneficiaris de les ajudes de les tesis doctorals en valencià de la convocatòria de l'any 2015, reconeixement que en la present edició ha recaigut en Vicent Royo i Gerard Llansola.

Domínguez ha parlat de la importància de lluitar per la llengua catalana com a registre de ciència, a més de recordar que els territoris de parla catalana no són els primers en aquesta tessitura, ja que científics de renom com Galileu o Albert Einstein van escriure i van defensar la ciència en la seua llengua materna, italià i alemany, respectivament. En aquest sentit, es pregunta si en l'actualitat no publicarien els seus resultats directament en anglès, amb la consegüent pèrdua per a les seues llengües. El camí cap a la globalització, i per tant l'ús de l'anglès com a idioma homogeneïtzador i necessari per a la publicació en revistes d'alt impacte, incrementa les dificultats per a donar a conèixer al món els treballs científics en català i en altres llengües. No obstant això, Domínguez ha aportat com a possible solució la publicació d'aquests estudis en català en primer lloc i posteriorment traduir-los a altres idiomes, com ara l'anglès o l'espanyol, per a poder obtenir un major abast de públic.

El conferenciant ha instat tots els presents a difondre la ciència en català, perquè d'aquesta manera augmente la riquesa de la llengua i arribe a ser reconeguda com un important registre difusor de coneixements científics, malgrat la forta amenaça que representa l'anglès en el camp de la recerca en un món cada vegada més globalitzat.

En aquesta línia, el rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, ha destacat el fet de defensar el català, no solament en l'àmbit de la ciència, sinó en tots els àmbits de la vida. El rector, acompanyat de la vicerectora d’Internalització, Cooperació i Multilingüisme, Inmaculada Fortanet, i del director de l'Escola de Doctorat, Jesús Lancis, ha fet lliurament dels diplomes als dos autors beneficiaris de les ajudes de les tesis doctorals en valencià i els ha agraït que hagen optat per defensar i compartir els seus coneixements en la seua llengua, el valencià. Tant Vicent Royo Pérez, autor de la tesi La construcció i la definició de la societat en el Regne de València, com Gerard Llansola Gil, autor de la tesi Partits i ciutadania en la crisi del liberalisme oligàrquic. Projectes, actituds i comportaments polítics en les comarques de Castelló (1913-1923), han agraït la distinció i han reivindicat la importància del català com a llengua de ciència.