Un article publicat en «Scientific Reports Nature» en què participa el professor Juan Andrés de l’UJI revela un nou comportament de materials

12/04/2016 | SCP

El descobriment realitzat per l'equip de recerca del Centre de Desenvolupament de Materials Funcionals de Brasil (DMF), en què participa el catedràtic de Química Física de la Universitat Jaume I de Castelló, Juan Andrés Bort, revela que la plata crescuda en la superfície d'Ag2W04 (tungstat de plata) pateix un procés de descomposició i forma nanopartícules encara més menudes conegudes com «nanoacumulacions».

El treball, publicat em la revista Scientific Reports Nature, una de les publicacions científiques més importants del món, pot millorar la comprensió del comportament del tungstao de plata i és un dels articles més consultats i citats en les revistes científiques de la Royal Society of Chemistry (RSC).

El tungstat de plata (Ag2WO4) és un material multifuncional sintetitzat en el laboratori que quan s'exposa a condicions específiques presenta aplicacions tecnològiques associades a propietats tals com la fotoluminescència (usada en els LED). També posseeix propietats bactericides, fungicides i sensors de gas.

L'article ha sigut firmat pels investigadors Elson Longo, WaldirAvansi Jr., Jefferson Bettini, Juan Andrés i Lourdes Gracia. La recerca amb tungstat de plata es realitza a través d'un conveni de col·laboració entre la Universitat Federal de São Carlos (USFCar) i la Universitat Estatal Paulista (UNESP), ambdues de Brasil, i la Universitat Jaume I a Espanya.

El coordinador de CDMF, el professor Elson Longo, ha explicat que les anàlisis realitzades en el microscopi electrònic de transmissió (TEM) van mostrar que la punta del filament de plata era un núvol de partícules més petites del mateix material que interactuen per a formar nanopartícules encara més xicotetes conegudes com «nanoacumulacions». «Aquest fenomen no s'havia observat mai abans en la literatura», va afirmar.

Perquè el filament de plata cresca en la superfície del tungstat de plata, el microscopi de transmissió irradia un feix d'electrons en el material. Per mitjà de la interacció entre els electrons colpejats, els ions de plata es redueixen i s'obté el creixement de filaments de plata en la superfície d'Ag2WO4. Aquest tractament amb electrons millora les seues propietats fotoluminiscents, el fotoblanqueig i l'activitat bactericida.

Amb l'avanç de la millora tècnica i tecnològica en el camp de la microscòpia electrònica d'alta resolució es pot apreciar un nou univers en estudis en nanotecnologia. Segons Longo, aquesta troballa ajuda a comprendre el comportament dels materials a escala manomètrica: «L'article publicat en Scientific Reports millora la comprensió del fenomen de la interacció entre la partícula d'electrons amb la matèria, el tungstat de plata».

Informació facilitada per Fernanda Vilela, assessora de comunicació del Centre de Desenvolupament de Materials Funcionals. Imatges: CDMF.

Referència: http://www.nature.com/articles/srep21498