Matemàtics de la Universitat Jaume I creen una aplicació que prediu el crim

13/04/2016 | SCP

Informació extreta d'El Confidencial. Autor: Roberto R. Ballesteros

Un grup de professors i investigadors de matemàtiques de la Universitat Jaume I de Castelló ha desenvolupat un programari que pretén predir el crim. PredCrime és el resultat de l'aplicació de tècniques matemàtiques i estadístiques a la creació de models que serveixen per a anunciar el nombre i el tipus de delictes, la zona on es produiran i el moment en què es produeixen. Així ho defineix, de fet, l'impulsor de la iniciativa, Jorge Mateu, qui indica que el sistema està pensat per a ser aplicat a una ciutat mitjana del tipus de Castelló de la Plana, encara que en un futur podrà adaptar-se a altres localitats.

De fet, tant la Policia Local de Castelló de la Plana com la Policia Local de Rivas Vaciamadrid estan provant ja el model. De moment, no hi ha resultats que mesuren l'eficàcia de l'eina, perquè està encara en un moment molt incipient, però existeixen ja en el món algunes aplicacions similars -molt poques- el resultat de les quals ha sigut fins i tot contrastat.

L'exemple més rellevant, que ja utilitzen mig centenar d'agències de seguretat i departaments de policia de tot el món -entre els quals hi ha els de Boston, Chicago o Nova York-, és PredPol, un programari desenvolupat al si de l'Àrea de Matemàtiques de la Universitat de Califòrnia-Los Angeles (UCLA) que poc després de ser creat es va convertir en una empresa que ven els seus coneixements i l'aplicació a qui vulga comprar-la. De fet, ja hi ha policies del Regne Unit que comencen a usar-la.

La base d'aquest programari, per descomptat, és l'estadística. «Com més dades tinguem, millor», apunta Mateu. De fet, l'ús de mapes i punts calents per part de policies de tot el món s'utilitza des de fa més de 40 anys. El que aporten aquests models matemàtics és la tecnificació del sistema, l'ús d'elements informàtics avançats que milloren els resultats. Aquestes eines, expliquen fonts policials, han de servir per a complementar l'experiència dels agents.

La Comandància de la Guàrdia Civil de Castelló també ha mostrat interès per l'aplicació creada per la Jaume I, tot i que aquest interès encara no s'ha concretat en cap acord formal.

Segons Mateu, l'algorisme que han desenvolupat trasllada a mapes els resultats que obté i delimita zones amb alta probabilitat que hi tinga lloc un delicte i els moments en els quals és més possible que ocórrega. «Per a fer-ho, tenim en compte l'històric de delictes que s'han produït en els anys anteriors, i també les variables que envolten aqueixes dades, com poden ser el context mediambiental: si hi plovia, feia vent, hi havia baixa temperatura o sol quan va tenir lloc l'acció criminal», explica el matemàtic.

L'eina també té en compte variables demogràfiques (com ara la piràmide d'edat o la nacionalitat) i econòmiques (preu de l'habitatge en la zona), entre altres, i fins i tot geogràfiques (com ara la distància a entitats bancàries, amb càmeres de vigilància, o  parcs,on actuen determinats violadors perquè és fàcil amagar-s'hi). Mateu destaca que es tracta d'un model purament probabilístic, el que comporta anar un pas més enllà d'altres sistemes considerats més descriptius, com el mateix PredPol.

PredCrime

El concepte de policia predictiva és una línia de recerca que desenvolupen cossos a tot el món i que es basa en el comportament repetitiu dels delinqüents, que reiteren el seu modus operandi i les seues accions quan comproven que són eficaces (víctimes similars, localitzacions semblants, moments o ús de la violència) per a tractar d'avançar-se als pròxims moviments dels criminals i prevenir-ne l'acció.

A Espanya ja s'han aplicat tècniques d'anticipació per part d'unitats d'anàlisi de la conducta criminal, tant en la Policia com en la Guàrdia Civil, per a casos de violadors en sèrie, com ara el pederasta de Ciudad Lineal (Madrid), del qual la Secció d'Anàlisi del Comportament de la Policia Nacional va elaborar un perfil que va resultar determinant per a la seua captura.