Una jornada fomenta la passió per la ciència i la innovació entre els joves i impulsa el treball de les dones científiques

06/05/2016 | SCP

La Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Vila-real en col·laboració amb la Càtedra d’Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real de la Universitat Jaume I han organitzat per divendres 6 de maig de 2016 en la Caixa Rural de Vila-real la jornada «La ciència en femení», amb la participació de sis investigadores. A més a més, es mostraran els projectes més innovadors que han participat en el concurs de la Càtedra que aquest any està dedicat a les noves fonts d’energia i el seu emmagatzematge.

La jornada oberta al públic començarà amb la presentació dels treballs de l’alumnat, que es divideixen en dues modalitats: científica i plàstica. La quarta edició del concurs ha comptat amb la participació d’una cinquantena d’alumnes de l’IES Miralcamp, Fundació Flors, Laude British School, i els col·legis Bisbe Pont, Francesc Tárrega, Santa Maria i Broch i Llop.

«L’estudiantat està conscienciat que hi ha energies que a més de no ser renovables contaminen i són perilloses» explica el director de la Càtedra d’Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real de l’UJI, Juan Carda, qui destaca que «coneixerem treballs molt interessants que s'han realitzat al llarg del curs i en horari extraescolar, amb una alta dedicació d’alumnat i professorat».

Cada grup exposarà els seus projectes davant el públic i el jurat, compost per una representació de l’UJI  amb els catedràtics de Química Orgànica i Química Física, Miguel Carda i Sixte Safont, respectivament, i la professora de Química Orgànica Eva Falomir; el representant del Col·legi Oficial de Químics i ANQE, Fernando Latre; l'inspector cap de la Conselleria d'Educació, Vicent Domènech, i la regidora d’Educació, Rosario Royo.

A la vesprada es realitzarà una taula redona moderada per la catedràtica vila-realenca de Química Inorgànica de la Universitat de Sevilla, Adela Muñoz i en la qual prestigioses científiques de Vila-real com María José Cabrera, Estrella Ayet, Lourdes Chiva, Marina Safont i María Jesús Vicent d’Ocon parlaran de la seua trajectòria professional i el treball que desenvolupen en l'actualitat.

A continuació, la catedràtica Adela Muñoz oferirà la conferència magistral «Dones en ciència i tecnologia», un àmbit en què «encara cal seguir treballant per a fer visibles a les dones que, concretament, a la nostra ciutat són moltes i que, a més, han tingut un important paper a l'hora de portar el nom de Vila-real per Europa i per la resta del món», ha comentat la regidora d’Educació de Vila-real durant la presentació de la jornada.

Per finalitzar es lliuraran els diplomes a tots els participants i els premis a l’alumnat guanyador del concurs de la Càtedra, amb un premi de 1.000 euros per al millor treball en la modalitat científica i idèntica quantitat per a l'equip amb el millor projecte en la modalitat de plàstica. Així mateix, es lliurarà un accèssit de 500 euros per qui decideixi el públic, que podrà votar els treballs. I també es rendirà homenatge al professorat que s’ha jubilat durant 2015.